سیستم تلفن VoIP که امروزه بسیاری از کسبوکارها از آن استفاده میکنند، از انتقال بسته داده برای برقراری تماسهای صوتی و ارسال آنها بر بستر اینترنت استفاده میکند. وقتی اطلاعات را از طریق اینترنت ارسال میکنید، همیشه این احتمال وجود دارد که این بستههای داده از بین بروند یا تخریب شوند. این بستههای داده ممکن است برای همیشه از بین نرفته باشد و سیگنالهایی به طریق مختلف باعث اختلال در عملکرد آنها شده باشند.
این از دست دادن دادهها میتواند باعث ضرر کسبوکارها شود چرا که کاهش کیفیت به معنای تجربه بد مشتری در هنگام تماس صوتی است. ارتباطات یکپارچه نیز به کاهش packet loss نیاز دارد زیرا عدم یکپارچگی دادهها میتواند به معنای کاهش امنیت، انتقال ناقص پروندهها و تداخل در تماسها و کنفرانسها باشد. برای به حداقل رساندن packet loss، بهتر است به این موضوع بپردازیم که چه دلایلی باعث از بین رفتن بسته (packet loss) میشود؟
Packet Loss چیست؟
هر آنچه از طریق اینترنت ارسال میکنید یک بسته اطلاعاتی محسوب میشود و میتواند شامل ایمیل، تماس صوتی و تصویری باشد. وقتی اطلاعات ارسال میشود، معمولا کارآمدترین مسیر را طی میکند. اما گاهی اوقات اطلاعات با موفقیت به مقصد موردنظر نمیرسند. هرچه این دادهها مجبور شوند برای رسیدن به مقصد مسافت بیشتر حرکت کنند، احتمال وقوع خطا در هنگام انتقال بیشتر خواهد بود.
اتلاف بسته یا Packet loss زمانی است که دادهها از طریق سیستم VoIP منتقل نمیشوند. وقتی شخصی یک تماس از سیستم VoIP دریافت میکند، بستهها معمولاً رمزگذاری میشوند و برای اطمینان از انتقال سریعتر، حجم آنها کاهش مییابد. اگر این بستهها در حین حملونقل گم شوند، ارتباط شما به تأخیر میافتد و گاهی اوقات دچار اختلال میشود.
دلایل عمده رخ دادن Packet Loss چیست؟
اتلاف بسته یا Packet Loss به دلایل متعددی رخ میدهد که در ادامه به بررسی برخی از این دلایل و راهحل آنها میپردازیم:
۱. شلوغی پهنای باند
در شلوغترین زمان روز، ازدحام اتفاق میافتد و دقیقاً مانند ازدحام ترافیک، دادههای شما دچار تاخیر در رسیدن به مقصد مورد نظر شما میشوند. به طور معمول، هنگامی که ازدحام شبکه کاهش مییابد، آنها به طور خودکار ارسال خواهند شد، اما گاهی اوقات بستهها ممکن است دادهها در این تغییرات از بین بروند.
نحوه رفع آن: اولویتبندی ترافیک برای اطمینان از اینکه اطلاعات ضروری ارسال میشوند، جریان داده را بهینه میکند و از ازدحام میکاهد. برای ارتباطات VoIP، ممکن است این کار آسان نباشد، چرا که در طول روز و خصوصا ساعات اوج مصرف ممکن است تماسهای ورودی داشته باشید،اما برنامهریزی تماسهای غیرضروری و کنفرانسها برای زمانهای غیر اوج مصرف یک راهکار است.
بهترین راهکار استفاده از سرویس پهنای باند اختصاصی (اینترنت سازمانی) است. سرویس اینترنت اختصاصی تمامی پهنای باند را به شما اختصاص میدهد و به دلیل اینکه با کاربران دیگر بهاشتراک گذاشته نمیشود، حتی در ساعات اوج مصرف نیز پایدار است. همچنین سرویس پهنای باند اختصاصی بهصورت متقارن نیز ارائه میشود که میتوانید از سرعت آپلود بالا و برابر با سرعت دانلود سرویس خود بهرهمند شوید و تماسهای خود را با بالاترین کیفیت برقرار کنید.
۲. سیمهای شبکه معیوب
هنگام استفاده از کابلهای اترنت هرگونه عیب در آنها میتواند باعث بروز Packet Loss شود. این سیمها ترافیک زیادی را کنترل میکنند، بنابراین اگر خراب شوند، مشکل از دست رفتن بستهها رخ میدهد و دادهها به طور نادرست ارسال میشوند. اگر کابلی آسیبدیده باشد یا به درستی متصل نشده باشد، سیگنالهای الکتریکی که همراه با دادههای ارسالی شما ارسال میشوند، افزایش مییابند.
نحوه رفع آن: در صورتی که مشکل از سیمهای معیوب باشد، سادهترین راهحل تعویض سیمها برای دستیابی به مسیر اتصال بهتر است.
۳. مشکلات سختافزاری
سختافزار سهم عمدهای از ارسال اطلاعات بر بستر شبکه را برعهده دارد، بنابراین اگر هر یک از دستگاههای شبکه شما بهروز نباشند یا به درستی کار نکنند، میتواند باعث از بین رفتن بسته شود. این سختافزار میتواند یک روتر، یک فایروال و یا یک سختافزار دیگر در شبکه شما باشد. از بین رفتن بستهها ممکن است هنگام گسترش یک شرکت اتفاق بیفتد و شبکه آن برای مدیریت اطلاعات اضافی ارسال شده توسط تعداد زیادی کاربر بهروز نشده باشد.
نحوه رفع آن: هنگامی که سختافزار باعث بروز Packet Loss میشود، بهترین راه برای رفع این مشکل، بروزرسانی و جایگزینی سختافزاری است که بهروز نیست. داشتن یک تیم اختصاصی IT برای بهروزرسانی نرمافزارها، سرور و تجهیرات VoIP، از بین رفتن بستهها را به حداقل میرساند.
البته لازم به ذکر است که این کار نیازمند صرف هزینه هنگفت است که ممکن است بسیاری از کسبوکارها و بهویژه استارتاپها قادر به تامین آن نباشند. پیشنهاد ما سرویس تلفن ثابت سازمانی (VoIP) نکسفون پرو است. نکسفون پرو یک تلفن ابری مبتنی بر فناوری Hosted-PBX است که نیاز کسبوکارها به تجهیزات و سرور را حذف کرده است. نکسفون تمامی خدمات را بر بستر ابر در اختیار شما قرار خواهد داد و همچنین مسئولیت نگهداری و بهروزرسانی تجهیزات و سرور نیز تماما بر عهده نکسفون است. در نتیجه میتوانید بدون نگرانی از اتفاقاتی مانند Packet Loss یا تاخیر در دریافت و ارسال بستههای داده، از تمامی امکانات ارتباطی موردنیاز مانند تلفن گویا، مسیریابی خودکار تماسها، ضبط مکالمات، گزارش تماسها، صندوق صوتی، فکس آنلاین، چت درونسازمانی و … بهرهمند شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از سرویس نکسفون پرو، فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.