تماسهای خودکار (robocalls) تماسی است که پیامهای از پیش ضبط شده را از طریق نرم افزار شمارهگیری خودکار به میلیونها نفر در روز ارسال میکند. اگر به جای صحبت کردن یک شخص واقعی، به تلفن خود پاسخ دهید و یک پیام ضبط شده را بشنوید، به یک تماس خودکار گوش میدهید.
تماسهای خودکار مدتها است که به عنوان یک راه مقرونبهصرفه برای کسبوکارها برای دستیابی به مشتریان وجود داشته است اما برای اکثر مردم به چیزی آزاردهنده تبدیل شده است اما در عین حال برخی از تماسهای خودکار اطلاعات مفیدی مانند یادآوری قرار یا لغو پرواز ارائه میدهند. با این حال، بیشتر این تماسها سعی میکنند چیزی به شما بفروشند و بسیاری از آنها قصد کلاهبرداری دارند.
تماسهای خودکار (robocalls) شامل موارد زیر هستند :
- پیامهای اطلاعاتی
به عنوان مثال، تماسهای خودکار که به شما میگوید پرواز شما لغو شده است یا به شما در مورد یک قرار پزشکی یادآوری میکند.
- تماس وصول بدهی
کسبوکاری که به طور قانونی سعی در جمعآوری بدهی دارد، مجاز است از پیامهای ضبط شده برای دسترسی به شما استفاده کند.
- پیامهای خیریه
تماسهای خودکار فقط میتواند به اهداکنندگان قبلی یا اعضای موسسه خیریه تماس بگیرد و robocallsها همچنین دارای یک گزینه خودکار هستند که به شما امکان میدهد تماسهای بعدی را متوقف نمایید.
اگر به یک تماس خودکار پاسخ دهید چه اتفاقی رخ میدهد؟
اگر یک تماس خودکار اسپم دریافت کردید، بهترین کار پاسخ ندادن است. اگر به تماس پاسخ دهید، شماره شما توسط کلاهبرداران “خوب” در نظر گرفته میشود حتی اگر لزوماً در دام کلاهبرداری نباشید، آنها مجددا تماس میگیرند زیرا میدانند که شخصی در طرف مقابل قربانی بالقوه کلاهبرداری است. هرچه کمتر پاسخ دهید، تماسهای خودکار کمتری دریافت خواهید کرد.
در سالهای اخیر، تماسهای جعلی رایجتر شده است. تماسگیرندگان جعلی هنگام تماس عمداً نام یا شماره نمایش داده شده به عنوان شناسه تماسگیرنده را تغییر میدهندو نام یک شرکت یا شخص واقعی را جهت فریب انتخاب میکنند و تماس میگیرند. به همین دلیل وقتی دکمه پاسخ را میزنید مراقب باشید.
با رعایت نکات زیر میتوانید خطر کلاهبرداری را به حداقل برسانید:
- به محض اینکه متوجه شدید که این تماسهای خودکار (robocalls) است، تلفن را قطع کنید.
هر چه کمتر درگیر شوید، بهتر است. اگر صحبت کنید یا واکنش نشان دهید، تماس ممکن است به عنوان ” live ” علامتگذاری شود و شما در معرض تعداد بیشتری از آنها قرار خواهید گرفت.
- در صورت امکان از گفتن کلمه “بله” خودداری کنید.
بسیاری از کلاهبرداریهای خودکار با سؤالی مانند «سلام، صدای من را میشنوی؟» شروع میشود؛ که مردم ممکن است بدون فکر کردن به آن پاسخ «بله» بدهند. سپس آنها میتوانند ضبط تأییدیه شما را ذخیره کرده و از آن برای فعالیتهای کلاهبرداری استفاده کنند؛ بنابراین، در صورت امکان از گفتن بله خودداری کنید.
- از پیروی از دستورالعملهای ربات خودداری کنید.
گاهی اوقات در تماس robocall از شما خواسته میشود که اقدامی انجام دهید، مانند «برای صحبت با کارشناسان ما ، عدد 1 را فشار دهید» یا «برای لغو اشتراک، 2 را فشار دهید» و … . با دنبال کردن دستورالعملها، به تماسگیرندگان خودکار تأیید میکنید که یک قربانی احتمالی هستید و از تماسهای خودکار بیشتر دعوت میکنید. سعی کنید از انجام هر گونه اقدامی خودداری کنید.
- احتیاط کنید
آسیبی که کلاهبرداریهای تماس خودکار میتوانند وارد کنند بسیار قابلتوجه است. حتی اگر اطلاعات کارت اعتباری شما را دریافت نکنند، وقت شما را تلف خواهند کرد. هر بار که شناسه تماسگیرنده ناشناخته را مشاهده کردید، با احتیاط ادامه دهید. اگر کسبوکاری با شما تماس میگیرد، میتوانید تماس را قطع کنید، شماره تماس او را در وبسایت آنها پیدا کنید و دوباره با آنها تماس بگیرید تا مطمئن شوید که تماس قانونی است.
اگر با یک شماره اسپم تماس بگیرید چه اتفاقی میافتد؟
هیچ وقت توصیه نمی شود با شمارههای ناشناس تماس بگیرید. تماس با آنها علاوه بر ایجاد هزینه دارای پیامدهای دیگری هم است در واقع شما با تماس به ارسالکنندگان هرزنامه پیام میدهید که شماره شما یک شماره زنده است و با انجام این کار، تماسهای هرزنامه بیشتری را دعوت میکنید. هر تماسی که با کلاهبرداران داشته باشید به طور بالقوه به آنها اطلاعاتی را میدهد که میتوانند برای حملات مهندسی اجتماعی استفاده کنند.
انواع تماسهای اسپم
اصطلاحات “تماس خودکار” و “تماس اسپم” گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده میشوند، اما میتواند کمی متفاوت از هم باشند:
تماسهای خودکار (robocalls) تماسی است که یک پیام صوتی خودکار یا از پیش ضبطشده را ارائه میدهد که گاهی اوقات آنها قانونی هستند و با رضایت مشتری انجام میشوند.
تماس اسپم تماس هرزنامه یک تماس ناخواسته است که در آن اغلب قصد فریب دادن یا کلاهبرداری گیرنده است.
انواع تماسهای هرزنامه یا کلاهبرداریهای Robocall عبارتاند از:
- جعل تماسها : تماسی که جعل یا تقلید از یک شماره محلی یا یک شرکت معروف است.
- کلاهبرداری های خیریه: تماسهای سازمانهای خیریه جعلی برای کمک به مناطق یا مردم آسیبدیده توسط بیماریها یا بلایای طبیعی.
- کلاهبرداری در سفر : این نوع تماس ممکن است با پیامی شروع شود که به شما در مورد اعلان تعطیلات رایگان یا کم هزینه میگوید. سپس از گیرندگان خواسته میشود تا اطلاعات کارت اعتباری خود را برای پذیرش سفر رایگان وارد کنند.
- تماسهای بیمه سلامت : این تماسها ممکن است به شما بگوید که بهترین معامله را برای بیمه درمانی خود دریافت نمیکنید یا تخفیفهایی در بستههای بیمه درمانی به شما ارائه میدهند. هدف واقعی آنها فریب دادن شما به دادن اطلاعات شخصی است.
- کلاهبرداری وام : تماسگیرنده کلاهبردار وام یا کارتهای اعتباری را با هزینه اولیه کمی ارائه میدهد که اغلب افرادی را هدف قرار میدهد که امتیازات اعتباری بدی دارند. پس از پرداخت کارمزد، وام هرگز محقق نمیشود.
- کلاهبرداری آزمایشی رایگان :کلاهبرداران وعده یک محصول یا خدمات رایگان را میدهند اما سپس کارت اعتباری شما را میخواهند که به صورت ماهانه شارژ میشود.
- تماسهای SEO/Google : این تماسهای کلاهبرداری، کسبوکارهای کوچک را هدف قرار میدهند تا به آنها بگویند فهرست آنها در Google در شرف ناپدید شدن است. آنها تهدید میکنند که شرکتهایشان را بهعنوان بستهشده علامتگذاری میکنند، مگر اینکه برای برخی از خدمات سئو غیرضروری پرداخت کنند.
- کلاهبرداری تأیید نقشه محلی : این تماسهای هرزنامه به صاحبان مشاغل کوچک اطلاع میدهد که باید فهرست نقشه آنلاین را تأیید کنند. تماسگیرنده میگوید که برای ادامه فهرست به اطلاعات حساس شرکت شما نیاز دارد. سپس از این اطلاعات برای حمله به حسابهای مالی سازمان استفاده میکنند.
اگر از تلفنهای ابری بهعنوان فناوری تلفن ثابت خود استفاده میکنید، میتوانید با ارائهدهنده خدمات خود تماس بگیرید و بپرسید که آیا نرمافزاری را ارائه میدهند که از تماسهای خودکار جلوگیری میکند و اگر چنین است، چه گزینهها و قیمتهایی در دسترس است حتی اگر این کار را نکنند، ممکن است همچنان به شما امکان دهند که تماس های ناخواسته را علامت گذاری کنید.