VoIP Gateway چیست؟

VoIP Gateway چیست

در دنیای امروز، حفظ و بهبود ارتباطات سازمانی به یکی از ضروریات تجارت تبدیل شده است. به‌طوریکه روزانه کسب‌وکارهای بسیاری در حال تغییر سیستم تلفن خود و تبدیل PSTN به VoIP هستند. این تغییر به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود بیش از نیمی از مشاغل با به پایان رسیدن قرارداد خود با شرکت‌های مخابراتی، سیستم تلفن خود را به تلفن ابری (VoIP) تغییر خواهند داد. با این وجود، هزینه‌های تغییر سیستم قدیمی می‌تواند بسیار بالا بوده و به ویژه برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک مقرون به‌صرفه نباشد. به همین دلیل است که برخی از مشاغل استفاده از دروازه‌ VoIP یا VoIP Gateway را ترجیح می‌دهند.

VoIP Gateway چیست؟

VoIP gateway وسیله‌ای سخت‌افزاری است که ترافیک تلفن را به بسته داده‌ای برای انتقال بر بستر اینترنت تبدیل می‌کند. دروازه VoIP با مبدل ATA متفاوت است زیرا ATA (که جعبه VoIP نیز نامیده می‌شود) هر بار یک تلفن سنتی را تبدیل می‌کند. این درحالی است که برخی از بزرگترین VoIP Gateway ها می‌توانند حداکثر ۲۵۶ تماس را همزمان پشتیبانی کنند.

Gateway ها به دو صورت آنالوگ و دیجیتال وجود دارند که ترافیک VoIP را به شبکه‌های بی‌سیم GSM یا CDMA متصل می‌کنند. VoIP Gateway ابزاری ارزشمند برای مشاغلی است که قصد دارند به خدمات VoIP تجاری روی ‌آورند و برای اینکار به زیرساخت‌ها و تجهیزاتی نیاز دارند اما هزینه تامین این زیرساخت‌ها و تجهیزات برای آن‌ها گران است.

اگر ترافیک صوتی از یک شبکه IP در حال ورود باشد، درگاه VoIP سیگنال انتقال را از طریق PSTN از حالت فشرده خارج و رمزگشایی می‌کند. اگر تماس از PSTN ایجاد شده باشد، درگاه VoIP ترافیکی را که باید از طریق IP استفاده شود، رمزگذاری می‌کند.

انواع VoIP Gateway

VoIP gateway یا دروازه VoIP آنالوگ بین دو تا بیست و چهار تلفن قدیمی متصل می‌شود. دو نوع دروازه آنالوگ وجود دارد، FXO (Foreign Exchange Office) و FXS (Foreign Exchange Subscriber or Foreign Exchange Station). FXS یک تلفن را برای VoIP رمزگذاری می‌کند و FXO یک خط کامل یا Hosted PBX را به POTS متصل می‌کند. به عبارت دیگر، یک FXS همزمان یک تلفن (به ازای هر پورت) را متصل می‌کند و یک FXO برای برقراری تماس‌های تلفنی با PSTN به صورت همزمان با IP PBX کار می‌کند. یک دروازه VoIP دیجیتال، دستگاه‌های دیجیتال مانند ISDN یا یک رابط نرخ اولیه (PRI) را رمزگذاری می‌کند.

مشاوره رایگان نکسفون در مورد VoIP Gateway

دلایل استفاده از VoIP Gateway

یک دلیل اصلی برای استفاده از VoIP Gateway، هزینه است. تغییر کل سیستم‌های دفتر کار به VoIP بسیار گران است. علاوه بر هزینه تلفن‌های جدید، زیرساخت PBX ، هزینه استخدام نیروی IT متخصص و صرف زمان و هزینه لازم برای آموزش همه کارمندان در مورد تجهیزات جدید نیز موردنیاز است. همچنین، علی‌رغم تمام تلاش‌ها برای فعال نگه داشتن سرورها، گاهی اوقات آنها از کار می‌افتند.

بسیاری از دروازه‎‎های VoIP دارای حالت “بازگشت” هستند تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت سازمان‌ها بتوانند تلفن خود را به PSTN تغییر حالت دهند.

امروزه با روی به کار آمدن تلفن‌های ابری، دغدغه بسیاری از کسب‌وکارها در مورد تغییر سیستم تلفن خود برطرف شده است. سازمان‌ها می‌توانند با کمترین هزینه و بدون نیاز به تجهیزات و سرور، سیستم تلفن سنتی خود را به تلفن‌های ابری ارتقا دهند و از امکانات متعدد آن نیز برخوردار شوند.

نکسفون با ارائه راهکار پرو، سرویس تلفن VoIP خود را مبتنی بر فناوری Hosted PBX به کسب‌وکارها ارائه می‌نماید. در این راهکار، نیازی به خرید تجهیزات و سرور نیست و تمامی خدمات بر بستر ابر خواهد بود. همچنین مسئولیت نگهداری و به‌روزرسانی تجهیزات و سرور تماما بر عهده نکسفون بوده و کسب‌وکارها هیچ نگرانی از بابت مشکلات سخت‌افزازی و قطعی سرور نخواهند داشت.

نکسفون پرو علاوه بر IP Phone، به آسانی بر روی تلفن همراه، کامپیوتر و … قابل تنظیم است و دیگر نیازی به خرید دستگاه‌های تلفن گرانقیمت نیست و کارمندان می‌توانند در هر مکان و با هر اینترنتی به تلفن سازمانی دسترسی داشته باشند. نکسفون همچنین امکانات ارتباطی مانند فکس آنلاین، تلفن گویا (IVR)، صف تماس، چت درون‌سازمانی، ضبط مکالمات، سیستم گزارش‌گیری و … را نیز به صورت رایگان در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *