امروزه کسبوکارهای زیادی به فناوری VoIP روی آوردهاند و انواع مختلف سیستم VoIP جایگزین تلفنهای سنتی شدهاند. سیستم تلفنی VoIP با ارسال بستههای داده بر بستر اینترنت، ارتباطات صوتی را برقرار میکند. روشهای مختلفی برای مدیریت این روند برقراری ارتباط بر بستر اینترنت وجود دارد که کسبوکارها متناسب با نیاز و امکانات خود از این راهکارها استفاده میکنند. در این مقاله به بررسی اجمالی انواع فناوری VoIP و ویژگیهای هر یک میپردازیم.
تماسهای تلفنی VoIP، با ارسال سیگنال صوتی به صورت دیجیتالی از طریق اینترنت انجام میشود و بهراحتی میتوانید با تلفن همراه، کامپیوتر، تلفن VoIP یا تلفن سنتی تماسهای خود را برقرار کنید.
انواع فناوری VoIP چهار نوع مختلف است و هر کدام دارای پیچیدگیها و ویژگیهای خاصی هستند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
فناوری دسترسی یکپارچه (Integrated Access)
سرویس VoIP با فناوری دسترسی یکپارچه بیشتر مانند خطوط تلفن سنتی عمل میکند. با استفاده از فناوری دسترسی یکپارچه، مشاغل میتوانند نرمافزار VoIP و سیستمهای تلفن قدیمی و سنتی خود را با هم ادغام کنند. این رویکرد به شما این امکان را میدهد تا در عین دسترسی به ویژگیهای پیشرفته سیستم VoIP، تجهیزات قدیمی خود را نیز حفظ کنید.
فناوری SIP Trunk
پروتکل SIP، اطلاعات صوتی و تصویری را از طریق شبکه داده انتقال میدهد و به کاربران VoIP اجازه میدهد تا از خطوط مشترک استفاده کنند و انعطافپذیری ارتباطات خود را افزایش دهند. از آنجا که همه دادهها از طریق شبکه اینترنت ارسال میشوند، کسبوکارها میتوانند از فناوری سیپ ترانک به عنوان جایگزین تلفن آنالوگ سنتی استفاده کنند.
فناوری SIP Trunk بسیار انعطافپذیر بوده و با فناوری ابری به خوبی کار میکند و بهراحتی با سیستمهای PBX تلفیق میشوند. آنها همچنین میتوانند منجر به صرفهجویی قابلتوجهی در هزینه سازمان شوند، چرا که تنها برای دقیقههای استفاده شده هزینه پرداخت میکند و نیاز به خطوط تلفن سختافزاری و فیزیکی را کاهش میدهد.
فناوری Hosted IP PBX
یکی دیگر از انواع فناوری VoIP، فناوری Hosted PBX راهحلی مبتنی بر فناوری ابر است که هزینههای جاری سرویس تلفن در یک سازمان را کاهش و مزایای بسیاری را در مقایسه با تلفنهای سنتی در اختیار مشترک قرار میدهد. کسبوکارها از طریق شبکه IP خود به یک شبکه PBX مبتنی بر ابر میزبان متصل میشود و به دلیل ابری بودن، کلیه مسئولیت سختافزار، نرمافزار، تعمیر و نگهداری، امنیت و بروزرسانیها به عهده ارائه دهنده سرویس Hosted PBX است. این مساله میتواند نیازهای تعمیر و نگهداری و آموزشی کسبوکارها و همچنین سرمایهگذاری اولیه برای خرید سختافزار و راهاندازی سیستم تلفن سازمانی را کاهش دهد.
این راهحل همچنین به کسبوکارهای کوچک و متوسط امکان دسترسی به یک صفحه مدیریت کاربرپسند را میدهد که از طریق آن میتوانند سیستم تلفن و تماسهای سازمانی خود را مدیریت و نظارت کنند. سازمانها همچنین میتوانند از ویژگیهایی مانند موسیقی انتظار، صف تماس، تلفن گویا (IVR)، فکس آنلاین، چت سازمانی و موارد دیگر بهرهمند شوند.
IP PBX مدیریت شده
این راهکار مشابه راهحل Hosted IP PBX است. با این راهحل ارتباطی یکپارچه، مراقبت از نیازهای مدیریتی سیستم ارتباطی سازمان به شخص ثالثی سپرده میشود، اما به جای اینکه سختافزار تلفن خارج از سازمان باشد، تجهیزات در درون سازمان نگهداری میشوند. شرکت ارائهدهنده PBX مدیریت شده معمولاً براساس تعداد خطوط تلفنی هزینهای دریافت کرده و تجهیزات لازم را نصب میکند. پیکربندی، به روزرسانی و ارتقا فناوری نیز به عهده ارائهدهنده سرویس خواهد بود.
شرکت رسپینا به منظور بهبود ارتباطات و با در نظر گرفتن نیاز سازمانها سرویس تلفن ثابت سازمانی نکسفون را با دو راهکار نکسفون پرو و نکسفون پرایم ارائه نموده است.
راهکار نکسفون پرایم مبتنی بر فناوری سیپ ترانک (SIP Trunk) بوده و مناسبترین انتخاب برای کسبوکارهایی است که از پیش به تجهیزات و سختافزارهای موردنیاز سیستم VoIP مجهز بوده و به دنبال کاهش هزینههای ارتباطی خود هستند.
راهکار نکسفون پرو مبتنی بر فناوری Hosted PBX بوده و بهترین انتخاب برای کسبوکارهای کوچک و استارتاپهایی است که میخواهند بدون صرف هزینه برای خرید تجهیزات و سرور، از تمام امکانات سرویس VoIP بهرهمند شوند. این سرویس مبتنی بر ابر بوده و با ارائه امکانات متعددی نظیر امکان تماس تلفنی با آیپیفون، نسخه تحت وب و اپلیکیشن، امکان ارسال فکس اینترنتی، چت سازمانی، تلفن گویا، صندوق صوتی، صف تماس و … به افزایش بهرهوری کسبوکارها کمک نموده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از راهکارهای سیستم تلفن VoIP نکسفون، فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.