رایج‌ترین مشکلات سیستم VoIP و روش‌های برطرف کردن آن

مشکلات VoIP و روش‌های برطرف کردن آن

امروزه کسب‌وکارهای زیادی برای حفظ ارتباط خود با مشتریان از سیستم تلفن VoIP استفاده می‌کنند. سیستم VoIP یا Voice over Internet Protocol، تکنولوژی انتقال صدا بر بستر شبکه است که با استفاده از اینترنت برقراری تماس‌ها را ممکن می‌سازد. سیستم ویپ (VoIP) امکانات و مزایای بسیاری را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند و به سهولت برقراری و مدیریت ارتباطات کمک می‌کند. اما در عین حال، به هنگاه استفاده از سیستم VoIP ممکن است با مشکلاتی نیز مواجه شوید. در این مقاله به بررسی برخی از رایج‌ترین مشکلات سیستم VoIP و راهکارهای برطرف کردن آن‌ها می‌پردازیم.

قطع شدن صدا

برای همه‌ ما پیش آمده است که در حال مکالمه مهمی باشیم و ناگهان صدا قطع شود و بخشی از جمله را متوجه نشویم. در کسب‌وکار گاهی این قطع شدن صدا می‌تواند بر عملکرد ما تاثیر بگذارد و مجبور می‌شویم از گوینده بخواهیم مجددا جمله خود را تکرار کند.

این مشکل رایج در سرویس VoIP به ظرفیت پهنای باند مصرفی شما بستگی دارند. VoIP بر بستر اینترنت کار می‌کند و با کم بودن پهنای باند دانلود، در مکالمات ممکن است بخشی از صحبت‌های طرف مقابل شما قطع شود. همچنین پایین بودن پهنای باند آپلود شما نیز می‌تواند منجر به قطع شدن صدای شما در مکالمات تلفنی شود.

هنگام استفاده از اینترنت، خواه برای VoIP یا جستجو در سایت‌ها، بسته‌های داده ارسال می‌شوند. وقتی این بسته‌ها نتوانند به مقصد مورد نظر خود برسند، از بین خواهند رفت و به مقصد نخواهند رسید. عوارض جانبی ایجاد اختلال در شبکه، سرویس آهسته و کیفیت پایین تماس است و اغلب اوقات ابتدا بر سرویس‌های باند پهن مانند صدا و تصویر تأثیر می‌گذارد.

راهکار برای حل این مشکل، استفاده از پهنای باند اختصاصی است. رسپینا با ارائه سرویس پهنای باند اختصاصی اینترنتی پایدار و پرسرعت را برای سازمان‌ها فراهم آورده است و با داشتن سرعت دانلود و آپلود ثابت در تمام ساعات شبانه‌روز، بهترین انتخاب برای کسب‌وکارها است.

پهنای باند اختصاصی رسپینا

اکو شدن صدا در حین تماس

اگر در حین مکالمه با سیستم VoIP متوجه اکو صدا می‌شوید، لازم است سه چیز را بررسی کنید: دستگاه تلفن، هدست و میزان تاخیر در شبکه.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا لازم است هر یک از این موارد را به‌طور جداگانه بررسی کنید. بهتر است ابتدا از آپدیت بودن دستگاه تلفن خود مطمئن شوید و اتصالات و سلامت آن را بررسی کنید. ابتدایی‌ترین راهکار، قطع و وصل کردن مجدد دستگاه است که به بافرها اجازه می‌دهد تا خالی شوند و مجددا با سرویس ٰVoIP همگام شوند.

سپس دستگاه هدست را بررسی کنید و برای اطمینان از سالم بودن دستگاه خود، هدست دیگری را نیز امتحان کنید. در صورتی‌که مشکل از دستگاه تلفن و هدست شما نباشد، مشکل از شبکه شما خواهد بود و لازم است با ارائه‌دهنده خدمات خود تماس بگیرید.

تماس‌های بدون صدا

گاهی ممکن است صدای تماس‌گیرنده را نشنوید. این مشکل معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که یک فایروال بسته‌های RTP را مسدود کرده است. پروتکل SIP اغلب به تنظیماتی در روترها نیاز دارد که بسته ها را با استفاده از RTP بازنویسی کنند.

برای حل این مشکل، ابتدا لازم است فایروال‌های خود را بررسی کنید. باز کردن پورت‌ها نیز راهکار دیگری است، زیرا ممکن است اجازه عبور و مرور جریان را نداشته باشد.

کیفیت پایین صدا

در صورتیکه در حین مکالمه با افت کیفیت صدا مواجه شدید، احتمالا ظرفیت پهنای باند شما تکمیل شده است و یا اینترنت شما ناپایدار است. در چنین شرایطی کیفیت صوتی به فرمت‌هایی قابل اطمینان و با پهنای باند پایین تغییر می‌یابد تا تماس قطع نشود.

پهنای باند اشتراکی به‌گونه‌ای است که بین چندین کاربر تقسیم می‌شود و در ساعات اوج مصرف با افت شدید سرعت و ناپایداری مواجه می‌شوند. در مقابل پهنای باند اختصاصی ۱۰۰٪ به یک سازمان تخصیص داده می‌شود و با انتخاب مناسب‌ترین میزان پهنای باند اختصاصی، می‌توانید از داشتن اینترنتی پایدار برای حفظ راه‌های ارتباطی سازمان مطمئن شوید.

همچنین لازم است از کیفیت کابل‌های شبکه دستگاه‌های خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که تلفن‌های خود را روی VLAN قرار داده‌اید.

تاخیر در تماس‌های درون‌سازمانی

گاهی ممکن است هنگام تماس درون‌سازمانی با همکاران خود، تاخیر ایجاد شود و به دلیل ازدحام شبکه داخلی، قادر به برقراری ارتباط نباشید. در این حالت لازم است ازدحام شبکه داخلی را کاهش دهید و یا برای ارتقای روتر خود از QoS استفاده کنید که به داده‌های سیستم VoIP اولویت می‌دهد.

از کار افتادن بعضی از دستگاه‌های تلفن سازمان

در هر سازمانی تعداد دستگاه تلفن VoIP وجود دارد و گاهی ممکن است یک یا چند تلفن به درستی کار نکنند. در چنین حالتی بررسی کنید که آیا مک‌آدرس (MAC Address) آن دستگاه تلفن ثبت شده است. همچنین یک دستگاه را در چند مکان امتحان کنید تا از شبکه اترنت و سلامتی کابل‌ها اطمینان یابید.

همچنین راهکار دیگر برای برطرف کردن این مشکل، آپدیت کردن سیستم تلفن است. در صورتی‌که سیستم آپدیت باشد و در شبکه اترنت نیز اختلالی وجود نداشته باشد، لازم است دستگاه خود را تعویض کنید.

 روشن نشدن دستگاه تلفن

اگر دستگاه تلفن شما روشن نمی‌شود، بررسی کنید که آیا از اتصال Power over Ethernet (PoE) استفاده می‌کنید، زیرا PoE به سوئیچ شبکه مناسب و سیم کشی با کیفیت نیاز دارد.

راهکار بسیار ساده برای حل چنین مشکل VoIP این است که از یک سوئیچ شبکه PoE استفاده کنید یا آن را به آداپتور برق که با تلفن تعبیه شده است، وصل کنید. 

تلفن ابری نکسفون

سیستم تلفن VoIP علاوه بر مزایای متعددی که برای کسب‌وکارها دارد، این مشکلات را نیز ممکن است به‌همراه داشته باشد. نکسفون سیستم تلفن ثابت سازمانی VoIP خود را به صورت دو راهکار پرایم و پرو برای کسب‌وکارها ارائه کرده‌است. نکسفون پرایم مبتنی بر IP PBX است که بر بستر فناوری سیپ‌ترانک (SIP Trunk) بهترین راهکار برای کسب‌وکارهایی است که از پیش به تجهیزات VoIP و نیروی متخصص مجهز باشند. از طرف دیگر،‌ نکسفون پرو، مبتنی بر ابر بوده و بر بستر فناوری Hosted PBX به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اینترنت و بدون نیاز به تجهیزات از تمامی خدمات سرویس تلفن ثابت سازمانی بهره‌مند شوند. پشتیبانی و نگهداری از این سیستم کاملا بر عهده شرکت ارائه‌دهنده سرویس است و کسب‌وکارها می‌توانند بدون هیچ دغدغه برای حل مشکلات این چنینی، از سرویس تلفن ثابت سازمانی خود استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *