همانطور که میدانید، تکنولوژی مبتنی بر ابر روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و سرویسهای بیشتری به این تکنولوژی افزوده میشوند. یکی از این فناوریهای در حال پیشرفت، سرویس رایانش ابری است که در حال ورود به حوزههای مختلفی در زندگی افراد است.
پیش از ظهور فناوری ابری، کسبوکارها مجبور بودند سرورها و تجهیزات موردنیاز برای انجام کارهای خود را خریداری کنند و علاوه بر صرف هزینهی هنگفت برای این تجهیزات، اطلاعات و دادهها نیز در هارد دیسکهای متعدد ذخیره و نگهداری میشد. علاوه بر اینکه دسترسی و نگهداری از این تجهیزات و دادهها سخت و زمانبر بود، خطرهای زیادی مانند مخدوش شدن، گم شدن و ازدسترفتن آنها نیز وجود داشت. همچنین بسیاری از شرکتهای کوچک با بودجه کم خود، قادر به تهیه این تجهیزات و سرورها نبودند و کمکم به استفاده مشترک از تجهیزات روی آوردند. به اشتراکگذاری تجهیزات به نوعی عملکردی مشابه با سرویس رایانش ابری را دارد.
با پیدایش سرویسهای ابری، بسیاری از این مشکلات برطرف شدهاست و همچنین امکانات و قابلیتهای متعددی که این تکنولوژی در اختیار مشتریان قرار میدهد، باعث شده است که افراد بیشتری از این سرویس استفاده کنند و این تعداد به سرعت در حال افزایش است.
در این مقاله قصد داریم به بررسی رایانش ابری، انواع و مزایای استفاده از آن در کسبوکارها بپردازیم.
رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری یا Cloud computing یک اصطلاح کلی برای هر چیزی است که شامل ارائه خدمات میزبانی شده از طریق اینترنت باشد. رایانش ابری ارائه خدمات رایانهای از جمله سرورها، ذخیرهسازی، پایگاه داده، شبکه، نرم افزار، تجزیهوتحلیل و برقراری ارتباط از طریق اینترنت است تا نوآوری سریعتر و منابع انعطاف پذیری را به شما ارائه دهد. در رایانش ابری شما معمولاً فقط برای خدمات ابری که استفاده میکنید، هزینه پرداخت میکنید که این امر به کاهش هزینههای عملیاتی کسبوکارتان کمک میکند. همچنین با استفاده از سیستم مبتنی بر ابر زیرساخت ها کارآمدتر استفاده میشوند و به دلیل مقیاسپذیری بیشتر، با توجه به تغییر نیازهای تجاری و سازمانی شما قابل تغییر هستند.
با استفاده از این فناوری از طریق هر دستگاهی و تنها با یک ارتباط اینترنتی امن میتوانید به اطلاعات ذخیره شده در cloud دسترسی پیدا کنید. در رایانش ابری، میزبانی دادهها توسط یک فضای خارجی انجام میشود و دیگر برای پردازش و مشاهده این دادهها به هارد فیزیکی قوی نیازی ندارید. سیستم ابری cloud این امکان را به شما میدهد تا با سرعت پردازش بالا به دادهها دسترسی داشتهباشید و در صورت اعمال هرگونه تغییری، در همان فضای ابری آن را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید.
سرویس رایانش ابری برای تهیه نسخه پشتیبان از دادهها، ارائه نرم افزار، تامین ظرفیت پردازش اضافی با روشی مطمئن و مقیاس پذیر استفاده می شود. این سرویس برای پردازش عملکردهایی مانند حسابداری، کنترل موجودی، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) کاربرد دارد.
مزایای رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری تفاوتهای اساسی نسبت به روشهای سنتی که کسبوکارها در حوزه IT خود استفاده میکنند، دارد. مزایای این روش باعث شدهاست که بسیاری از کسبوکارها به آن سمت متمایل شوند و سرویسهای خود را درجهت استفاده از روش رایانش ابری ارتقا دهند. در ادامه برخی از مزایای رایانش ابری را معرفی میکنیم.
- کاهش هزینه: یکی از مهمترین مزایای رایانش ابری کاهش هزینهها است که باعث شده است بسیاری از کسبوکارها جذب آن شوند. با استفاده از سیستم ابری، دیگر نیازی به خرید تجهیزات و سرورهای گرانقیمت، تعبیه مکانی با سیستم خنککننده مناسب، پرداخت هزینههای هنگفت برق و استخدام نیروهای IT متخصص برای نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات وجود ندارد.
- افزایش سرعت: راه اندازی و نصب سرویسهای ابری بسیار سریع است و در مدت زمان کوتاهی با کمتر از چند کلیک فعال میشوند. به دلیل انعطاف بالای آن نیز در صورت هرگونه تغییر در کسبوکار و نیازهای شما، افزایش و کاهش سرویسها در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود.
- مقیاسپذیری بالا: مقیاسپذیری سرویسهای رایانش ابری افزایش و کاهش منابع را در هر زمانی برای کاربران امکانپذیر میسازد. به این صورت که هر وقت به دلیل بازدید زیاد از سایت، به منابع بیشتری احتیاج شود، سرویس رایانش ابری به صورت خودکار پهنای باند را افزایش میدهد تا در پردازش مشکلی پیش نیاید.
- امنیت بالا: بسیاری از ارائه دهندگان سرویسهای ابری مجموعهای از سیاستها ، فنآوری ها و کنترلها را ارائه میدهند که وضعیت امنیتی سیستم شما را تقویت میکند و از دادهها، برنامهها و زیرساختهای شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت میکند.
- قابلیت اطمینان: امکان بکآپگیری و بازیابی اطلاعات توسط سرویس رایانش ابری باعث شده است که به یکی از مطمئنترین روشهای پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات تبدیل شود.
- عملکرد بالا: سرویس رایانش ابری در دیتاسنتر امن و بزرگ اجرا میشود و در صورت ارائه آپدیت، به سرعت بهروزرسانی میشود. این بهروزرسانی باعث میشود تا سرویس شما با بهترین سرعت و عملکرد به کار خود ادامه دهد.
انواع سرویسهای رایانش ابری چیست؟
همه سرویسهای رایانش ابرها یکسان نیستند و یک نوع رایانش ابری برای همه کسبوکارها مناسب نیست. سرویسهای مختلفی ارائه شدهاست که میتوانید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید و در کسبوکار خود از آن استفاده کنید.
سه نوع مختلف برای ارائه سرویس ابری وجود دارد: IaaS، PaaS و SaaS.
- زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)
زیرساخت ها به عنوان یک سرویس (IaaS)، منابع رایانش مجازی را معمولاً از طریق اینترنت به سازمانها ارائه میدهد. در IaaS یا سرویس ابری عمومی، زیر ساخت ها توسط یک ارائه دهنده ی سرویس های ابری در محلی خارج از شرکت شما ایجاد میشوند که از یک زیر ساخت مانند اینترنت برای عموم در دسترس قرار میگیرد.
در مدل IaaS، ارائه دهندگان خدماتی مانند میزبانی تجهیزات سخت افزاری، سیستمعامل و سایر نرم افزارها، سرورها، سیستمهای ذخیره سازی و غیره را به صورت خودکار به مشتریان ارائه میدهند. در برخی موارد، ارائه دهندگان IaaS همچنین وظایفی از قبیل نگهداری سیستمها در حین کار، تهیه نسخه پشتیبان از دادهها و تداوم تجارت را بر عهده دارند.
- بستر به عنوان یک سرویس (PaaS)
پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)، نوعی از رایانش ابری است که در آن ارائه دهنده خدمات، بستری را به مشتریان ارائه میدهد و آنها را قادر میسازد تا بدون نیاز به ایجاد و حفظ زیرساختهایی از جمله نرمافزارها، توسعه، اداره و مدیریت برنامه های تجاری را فراهم کنند.
PaaS را میتوان از طریق ابرهای عمومی، خصوصی یا ترکیبی ارائه داد. با داشتن cloud عمومی، مشتری استقرار نرم افزار را کنترل میکند، در حالیکه ارائه دهنده ابر تمام اجزای اصلی فناوری اطلاعات مورد نیاز برای میزبانی برنامهها از جمله سرورها، سیستمهای ذخیرهسازی، شبکهها، سیستمعاملها و پایگاههای داده را تحویل میدهد.
PaaS با ارائه یک ابر خصوصی، به عنوان نرمافزار یا وسیله ای در فایروال مشتری، به طور معمول در دیتاسنتر محل کار خود، تحویل داده میشود. ابر ترکیبی PaaS ترکیبی از این دو نوع سرویس ابری را به مشتریان ارائه میدهد.
- نرمافزار به عنوان یک سرویس (SaaS)
یکی از معروفترین انواع رایانش ابری، SaaS است. SaaS به زبان ساده یک مدل توزیع نرم افزار است که در آن ارائه دهنده سرویس، میزبان برنامههای مشتریان است و آنها را از طریق اینترنت در اختیار این مشتریان قرار میدهد.
این نوع رایانش ابری نیازی به بارگیری و نصب نرمافزارها بر روی کامپیوترهای شخصی هر کاربر ندارد و باعث صرفهجویی در وقت کارکنان فنی میشود. همچنین خدماتی نظیر تعمیرات، نگهداری و عیبیابی نیز تماما توسط ارائهدهنده این سرویس انجام میشود.
سرویسهای رایانش ابری در چه مواردی کاربرد دارند؟
با پیشرفت فناوریهای دیجیتال و قدرتمندتر شدن و در دسترس بودن آنها، در حال حاضر برنامه ها و سیستم عامل های مبتنی بر کلود روزبهروز در حال افزایش هستند. بسیاری از شما ممکن است بدون آنکه بدانید در حال حاضر از سرویسهای رایانش ابری استفاده کنید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، پخش بازی یا ذخیره تصاویر و فایلهای دیگر استفاده میکنید، به احتمال زیاد رایانش ابری این کار را در پشت صحنه انجام میدهد. یکی دیگر از فناوریهایی که از رایانش ابری استفاده میکند، تلفن ثابت سازمانی ابری است که بر بستر ابر و با استفاده از اینترنت تمامی تماسها را برقرار میکند. سرویس نکسفون این امکان را برای کاربران فراهم میآورد که با هر دستگاهی نظیر پنل وب، اپلیکیشن و آیپیفون از طریق یک اینترنت پایدار به تلفن سازمانی دسترسی داشته باشند و تماسهای خود را برقرار کنند.