امنیت یکی از مهمترین ویژگیهایی است که در سیستم ارتباطات سازمانی باید به آن توجه کرد. همانطور که میدانید بسیاری از شرکتها به جای تلفن سنتی آنالوگ، از سیستم ویپ (VoIP) برای برقراری و مدیریت تماسهای سازمانی خود استفاده میکنند. حفظ حریم خصوصی برای همه افراد مهم است و قطعا هیچکسی دوست ندارد که یک شخص سومی ناخواسته به مکالمه او وارد شود. در نتیجه بحث امنیت سیستم ویپ مطرح میشود. در این مقاله به بررسی امنیت سیستم ویپ و راهکارهایی برای بهبود آن میپردازیم.
فناوری VoIP با سرعت بالایی در دنیای تجارت در حال رشد است و نیاز است که به بخش امنیت آن نیز توجه ویژهای شود. سیستم VoIP راهکارهایی را برای حفظ امنیت مکالمات نیز ارائه کرده است که در ادامه به آن میپردازیم.
مشکلات و تهدیدهای امنیتی پیشروی سرویس VoIP
با افزایش اهمیت حریم خصوصی، عجیب نیست که مردم نگران مکالمات تلفنی خود باشند. یکی از دلایل این نگرانیها، افزایش تعداد ابزارهای ارتباطی است. همچنین رسواییهای ناشی از ضبط و منتشر شدن مکالمات خصوصی افراد در فضای مجازی نیز یکی دیگر از دلایل اهمیت به حفظ حریم خصوصی و امنیت سیستم ارتباطی است.
از آنجایی که تماسهای سیستم ویپ بر بستر اینترنت و با استفاده از شبکه انجام میشود، در نتیجه با استفاده از سیستم VoIP مشکلات امنیتی اینترنت و شبکه نیز شما را تهدید خواهد کرد. دادههای دیجیتالی یک تماس VoIP به صورت بستههایی (Packet) بر بستر اینترنت از مبدا به مقصد ارسال میشود. از آنجایی که معمولا سیستم ویپ دادهها را رمزگذاری نمیکند، در نتیجه هر کسی با اتصال به شبکه در مسیر انتقال بستهها از روتر شما به روتر مقصد، میتواند مسیر آن را قطع کند و به تماسهای شما گوش کند.
از دیگر نگرانیهایی که در مورد امنیت سیستم VoIP وجود دارد، این است که در صورت بروز حملات DoS سرویس تلفن از کار میافتد و امکان پاسخگویی به تماسها وجود نخواهد داشت. ارسال حجم زیادی از بستههای غیر معتبر به سرور VoIP باعث ایجاد بار اضافه میشود و سرویس را برای مشتریان و سازمانها از دسترس میکند. همچنین در صورتیکه نرمافزار ویپ مورد استفاده شما ویروسی شود، میتواند به تمام سیستم کامپیوتری و شبکهای شما آسیب بزند.
هکرها همچنین میتوانند با جعل هویت کاربران، اطلاعات حساس و محرمانه یا اطلاعات مشتریان را بدست آورند. با هک کردن سیستم همچنین میتوانند قبضهای سنگینی را برای سیستم تلفن سازمانی شما ایجاد کنند و شما را مجبور به پرداخت مبالغ سنگینی کنند.
چگونه امنیت سیستم VoIP را بهبود بخشیم؟
مساله امنیت در سیستم VoIP با تناقض همراه است و سیستم شما بسته به راهکارهای امنیتی و اجرای درست آنها، میتواند کاملا امن و یا کاملا ریسکپذیر باشد. امنترین راهکار VoIP به صورت نظیر به نظیر (peer-to-peer) عمل میکند و به این صورت است که یک نرمافزار بهطور مستقیم به یک نرمافزار دیگر متصل است. در برقراری ارتباط نظیر به نظیر، هیچ سرور واسطی بین دو تماسگیرنده وجود ندارد تا از ایجاد نقاط حملات بالقوه در ارتباطات جلوگیری شود.
بسیاری از مشاغل، به دلیل مواردی که گفتیم، در مورد امنیت تلفنهای VoIP تردید دارند. بنابراین کسبوکارهایی که قصد دارند از نرم افزار VoIP استفاده کنند، باید قبل از استفاده از شبکههای خود به عنوان راهکار ارتباطی، از امنیت آن شبکهها اطمینان حاصل کنند و مطمئن شوند که ارائهدهنده خدماتشان، با استفاده از روشهای احراز هویت، رمزگذاری و پیکربندی VLAN به امنیت سرویسهای خود توجه میکنند. هنگام پیکربندی برنامهها و پروفایل کاربران، با استفاده از گواهینامه دستگاه و نام کاربری و رمز عبور میتوانید دسترسی به شبکه را کنترل کنید. همچنین با استفاده از تلفنهای VoIP میتوانید تماسهای تلفنی را بر اساس نوع دستگاه، کاربر و … محدود کنید و با این کار یک لایه امنیتی دیگر به امنیت سیستم VoIP خود اضافه کنید.
امنیت سرویس VoIP به تنهایی کافی نیست و لازم است از امنیت سیستم خود نیز مطمئن شوید. برای سیستم خود میتوانید با ایجاد فایروال یا افزودن سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) امنیت آن را بهبود بخشید. فایروال و IPS با همکاری یکدیگر تمامی ترافیکهای شبکهی ویپ شما را نظارت میکنند و ترافیکهای مجاز و غیرمجاز را بررسی و تشخیص میدهند. در صورتیکه سیستم شما از امنیت پایینی برخوردار باشد و هکرها بتوانند به آن مسلط شوند، در نتیجه به راحتی میتوانند به سیستم VoIP و تماسهای سازمانی شما نیز دسترسی پیدا کنند. در نتیجه نصب نرمافزارهای امنیتی و بهروزرسانی آنها، میتواند سیستم شما را از این قبیل خطرها حفظ کند.
رمزگذاری با پروتکلهای امن مانند SRTP باید برای ترافیک صوتی، سیگنالینگ و بستهها اعمال شود. همچنین میتوانید سرورهای صوتی را برای اهداف مدیریتی قفل کنید و با اعمال محدودیتهای دامنه و احراز هویت چندعاملی امنیت سطح مدیریتی سیستم خود را ارتقا دهید.
تلفنهای VoIP یکی از بهترین راهها برای برقراری ارتباطات تجاری است. در صورتیکه نصب و مدیریت این سیستم با رعایت اصول امنیتی صورت گیرد، هیچ دلیلی وجود ندارد که در استفاده از این سیستم تماس صوتی بر بستر اینترنت تردید کنید. امروزه تلفنهای اینترنتی و ابری جایگزین تلفنهای سنتی شدهاند و به دلیل قابلیتها و امکانات زیادی که دارند روز به روز به تعداد مشترکین آنها افزوده میشود.
نکسفون به عنوان سرویس تلفن سازمانی VoIP شرکت رسپینا به شما در جهت بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینههای سازمانی کمک میکند. مهمترین ویژگی نکسفون بهبود کیفیت و امنیت راههای ارتباطی داخل و خارج از سازمان است. برای مثال در سرویس نکسفون پرو که یک تلفنVoIP مبتنی بر ابر است، کلیه مسئولیتهای امنیتی سرویس برعهده نکسفون است و در نتیجه هیچ نگرانی بابت مسائل امنیتی برای کاربران وجود نخواهد داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر از سرویس نکسفون، فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.