مشکل اکو صدا در تماس‌های بستر VoIP و راه‌حل این مشکل

مشکل اکوی صدا در تلفن‌های voip

تماس تلفنی یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی افراد و به‌ویژه کسب‌وکارها با مشتریانشان است. به همین دلیل است که کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به دنبال یک راهکار ارتباطی مطمئن هستند تا تماس‌های خود را با بهترین کیفیت مدیریت کنند. امروزه سیستم تلفن VoIP از محبوبیت خاصی در بین سازمان‌ها برخوردار است که علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های تماس، کیفیت HD را نیز برای تماس‌ها امکان‌پذیر کرده است. اما یکی از مشکلات متداول در تماس‌ها مشکل اکو صدا در حین مکالمه است که می‌تواند منجر به از دست دادن مشتریان و به هدر رفتن هزینه‌های سیستم VoIP شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکل اکو یا انعکاس صدا در تماس‌ها و راه‌حل این مشکل بپردازیم.

انعکاس یا اکو صدا در تماس تلفنی هر دو طرف را اذیت می‌کند، حتی اگر فقط یک طرف دارای این مشکل باشد. خوشبختانه، اغلب یک راه‌حل سریع و آسان وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از کیفیت ارتباط خود انجام دهید.

منظور از اکو (انعکاس) صدا چیست؟

انعکاس یا اکوی صدا در تلفن، تکرار صداهایی است که هنگام مکالمه، با صدای بلند و با تأخیر شنیده می‌شود. معمولاً طرفی که انعکاس صدا را می‌شنود ایجاد‌کننده اکو نیست و مشکل از تلفن طرف مقابل است. اکو صدا می‌تواند در دستگاه‌های تلفن همراه، تبلت یا تلفن ثابت نشان داده شود.

انعکاس صدا در مکالمه تداخل ایجاد می‌کند و شخصی را که در حال صحبت است گیج می‌کند زیرا او صدای خودش را با تاخیر در گوشی می‌شنود. اگر تأخیر کمتر از ۲۵ میلی ثانیه باشد، تقریباً قابل تشخیص نیست. اگر این تاخیر در حدود ۵۵ میلی ثانیه باشد، تجربه کاربر شبیه این است که ۲ نفر همزمان حرف‌های مشابه را بزنند. این سطح از پژواک یا تأخیر، اگرچه قابل تشخیص است، اما قابل تحمل است. هرگاه تاخیر بیش از ۵۵ میلی ثانیه باشد، مکالمات برای کاربران بسیار آزار‌دهنده می‌شود. در این شرایط، انجام مکالمه تقریباً غیرممکن می‌شود.

تلفن ثابت سازمانی نکسفون

اکو صدا در مکالمه فقط در تماس‌های صوتی عادی رخ نمی‌دهد بلکه در برخی مواقع در کنفرانس‌های صوتی و ویدیویی نیز اتفاق می‌افتد. تنها لازم است دستگاه یکی از افراد شرکت‌کننده در تماس گروهی دچار تاخیر و اکو شود، در این صورت تمام شرکت‌کنندگان در تماس این برگشت صدا را می‌شنوند.

دلایل اکو صدا در تماس‌های تلفنی

مشکلات سخت‌افزاری می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مشکلات انعکاس صدای تلفن باشد. در بسیاری از مواقع با تنظیم مجدد دستگاه و برگرداندن آن به تنظیمات کارخانه ممکن است مشکل برطرف شود. اما در برخی مواقع به عیب‌‌یابی گسترده‌تری نیاز است.

صدای بلندگو

رایج‌ترین دلیل مشکل اکو صدا در اثر عبور صدای تماس‌گیرنده از بلندگوی گیرنده و بازگشت آن صدا از طریق میکروفون است. به عبارت دیگر، صدای تماس‌گیرنده اول از طریق سیستم تلفن به طرف دیگر می‌رود، بلندگوی تلفن صدا را پخش می‌کند، سپس میکروفون تلفن آن صدا را می‌گیرد و به عنوان یک پژواک به تلفن تماس‌گیرنده اول می‌فرستد. این مورد در انواع تلفن‌های همراه معمول است. برای رفع این مشکل، طرفی که در گوشی خود اکو نمی‌شنود لازم است صدای میکروفن یا بلندگو را کم کرده و دوباره امتحان کند.

اگر از هدست یا هدفون استفاده می‌کنید، برای بررسی مشکل لازم است از گوشی تلفن استفاده کنید. در صورت عدم انعکاس صدا در گوشی تلفن، احتمالاً باید هدست تعویض شود.

پهنای باند محدود

دستگاه‌های VoIP به میزانی مساوی به سرعت آپلود و دانلود نیازمندند چرا که کلیه تماس‌ها بر بستر اینترنت برقرار می‌شود و در صورتی که سرعت آپلود پایین باشد، صدا با تاخیر ارسال می‌شود. علاوه بر این، شرکت‌ها ممکن است به‌طور همزمان از دستگاه‌های متعددی مانند دستگاه فکس، پرینتر، کامپیوتر، تلفن همراه و … به اینترنت استفاده کنند که هر کدام مقداری از پهنای باند اینترنت را اشغال می‌کنند.

سرویس‌های اینترنت اشتراکی مانند ADSL پهنای باند را در بین چندین کاربر تقسیم می‌کنند. در نتیجه سرعت این سرویس محدود بوده و معمولا سرعت آپلود پایین‌تر از سرعت دانلود به کاربران ارائه می‌شود. چنین اینترنتی نمی‌تواند مناسب یک مرکز تماس و یک شرکت با سیستم تلفن VoIP باشد. چرا که سرعت آپلود پایین و محدود می‌تواند موجب بروز اکوی صدا در تماس‌ها شود.

بهترین راهکار برای حل این مشکل، استفاده از سرویس پهنای باند اختصاصی است. این سرویس اختصاصی بوده و با ارائه پهنای باند متقارن، سرعت آپلودی برابر با سرعت دانلود به مشترکین ارائه می‌نماید. اینترنت اختصاصی تمامی پهنای باند را به همان مشترک اختصاص می‌دهد و در نتیجه سرعت و حجم به میزان نامحدود قابل‌ارائه است. شرکت رسپینا با بیش از ۴۶۰ پاپ‌سایت در سراسر کشور، کامل‌ترین پوشش‌ اینترنت اختصاصی را برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها فراهم آورده است.

پهنای باند اختصاصی رسپینا

تداخل الکترومغناطیسی

یکی دیگر از دلایل اکوی صدا به هنگام مکالمه، تداخل الکترومغناطیسی است که معمولاً نتیجه قرار دادن یک دستگاه VoIP در کنار سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند بالای رایانه یا پشت مانیتور یا درست در کنار سیم و پریز برق است.

این دستگاه‌ها دارای میدان الکتریکی بزرگی هستند که می‌توانند در تلفن‌های VoIP تداخل ایجاد کنند. یک راهکار بسیار ساده این است که تلفن VoIP خود را در نزدیکی دستگاه‌های دیگر قرار ندهید. دستگاه‌های اسپیلیتر بی‌کیفیت، تنظیم نادرست SD-WAN یا MPLS و سایر دستگاه‌هایی که بین دستگاه VoIP و آداپتور آنالوگ قرار گرفته‌اند نیز می‌توانند سبب بروز این مشکل شوند.

خرابی تجهیزات

نقص یا خرابی پریز، کابل اترنت، پاور یا سیم گوشی ممکن است باعث اکو یا انعکاس صدا در تماس تلفنی شما شود. سیم‌کشی ضعیف نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، کابل‌های پیچ‌خورده طولانی و کابل‌های مرطوب یا آسیب دیده می‌توانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند.

اما در بسیاری مواقع ممکن است با تعویض کابل‌ها نیز همچنان مشکل ادامه یابد. راهکاری مقرون به‌صرفه و مطمئن، استفاده از سیستم تلفن ابری و IP Phone است. تلفن‌های ثابت ابری به تجهیزات و سرور نیازی ندارند و به‌آسانی بر روی هر دستگاه متصل به اینترنت در دسترس هستند. این تلفن‌ها به خطوط مخابراتی وابسته نیستند و در نتیجه دیگر نیازی به تغییر سیم‌کشی‌ها برای رفع مشکل نیست. تنها نیاز اساسی این سیستم دسترسی به یک اینترنت پایدار و یک دستگاه هوشمند (آی‌پی فون، تلفن همراه، کامپیوتر و …) است.

نکسفون پرو راهکاری مطمئن بر بستر تکنولوژی ابر بوده که بدون نیاز به تجهیزات، از هر اینترنتی و در هر مکانی در دسترس است. هزینه‌های این سرویس بسیار پایین‌تر از سایر اپراتورها بوده و به دلیل عدم وابستگی به خطوط مخابراتی به آسانی قابل جابجایی به هر نقطه‌ای از کشور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *