شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه (ISDN)، یک سیستم شبکه تلفن است که هم داده و هم صدا را از طریق یک خط دیجیتال منتقل میکند. همچنین میتوان آن را مجموعهای از استانداردهای ارتباطی برای انتقال داده، صدا و سیگنالینگ دانست. این خطوط دیجیتالی میتوانند خطوط مسی باشند و برای انتقال فناوری قدیمی منسوخ شده به دیجیتال طراحی شده است. اتصالات ISDN یا Integrated Services Digital Network به ارائه سرعت بهتر و کیفیت بالاتری نسبت به اتصالات سنتی شهرت دارند. سرعت بیشتر و اتصالات بهتر باعث میشود تا انتقال داده با اطمینان بیشتری حرکت کند. ارتقای سیستم قدیمی به ISDN میتواند یک سیستم تلفن ابری یا SIP Trunking باشد که از اینترنت برای خدمات تلفنی استفاده میکنند.
در این مقاله به بررسی عملکرد و مزایای سیستم ISDN و مقایسه آن با سرویس VoIP میپردازیم.
ISDN چگونه کار میکند؟
از آنجایی که شبکههای تلفنی آنالوگ بهطور مداوم از کار میافتند و برای اتصالات از راه دور قابل اعتماد نیستند، سیستم Integrated Services Digital Network به وجود آمد و سیستم شروع به تغییر به یک سیستم سوئیچینگ دیجیتال مبتنی بر بسته داده (Package) کرد.
امروزه اتصالهای پهنای باند اینترنت مانند DSL ، WAN و مودمهای کابلی جایگزین ISDN شده است و در صورت خرابی خطوط اصلی، همچنان به عنوان پشتیبان استفاده میشود. وقتی گزینههایی مانند اتصال DSL یا مودم کابلی در دسترس نباشد، بیشتر افراد از ISDN برای اینترنت پرسرعت استفاده میکنند.
ISDN از طریق یک خط سنتی POTS (خدمات تلفن ساده) متصل میشود که میتواند همزمان به هر دو شماره تلفن دسترسی پیدا کند.
تفاوت ISDN و DSL چیست؟
چند تفاوت اساسی بین ISDN و DSL وجود دارد. اولین تفاوت این است که DSL دادهها را بسیار سریعتر از یک خط ISDN انتقال میدهد.
ISDN یک سرویس Dial-up است که از یک خط واحد عبور میکند. اتصالات DSL هرگز نیازی به شمارهگیری ندارند و “اتصالات همیشه روشن” نامیده میشوند.
DSL بستههای خود را با سرعت حداکثر ۱۰۰ مگابیت در ثانیه میفرستد، در حالیکه ISDN بیش از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه است.
در حالی که هر دوی اینها خدمات یکسانی را ارائه میدهند، این کار را به روشهای کاملاً متفاوتی انجام میدهند.
انواع ISDN چیست؟
دو نوع شبکه وجود دارد: BRI (Basic Rate Interface) و PRI (Primary Rate Interface).
تفاوت عمده بین BRI و PRI سطح خدمات و قابلیت اطمینان است.
BRI سطح پایین خدمات است و فقط نیازهای اساسی را با هزینه کمتری تأمین میکند.
PRI سرویس اصلی است و اتصال بهتر، سرویس قابل اطمینانتر و سرعت بیشتر را فراهم میکند.
PRI و BRI از کانال های B برای ارسال داده و کانال های D برای سایر اشکال ارتباطات استفاده میکنند. تفاوت این دو در تعداد کانالهایی است که آنها برای رسیدن به این هدف استفاده میکنند.
به عنوان مثال، BRI فقط از دو کانال B و یک کانال D استفاده میکند و حداکثر سرعت آن ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه است.
PRI با توجه به موقعیت مکانی در تعداد کانالهایی که استفاده میکند متفاوت است و برای سرعت حداکثر ۲.۹۴ مگابیت در ثانیه قابل تنظیم است.
مزایای Integrated Services Digital Network چیست؟
ابتدا به عنوان جایگزینی برای اتصال Dial-up استفاده شد که سرعت اینترنت بالاتری را فراهم میکند.
برای دسترسی به اینترنت با ISDN، کاربران باید از طریق یک مودم دیجیتال متصل شوند.
مردم همچنان از ISDN برای دسترسی به اینترنت در مناطقی که اینترنت باند پهن در دسترس نیست استفاده میکنند.
پهنای باند ISDN دادهها را از طریق کابل فیبر نوری منتقل میکند و در جهت بهبود خدمات صوتی تلاش میکند.
برخی از دلایلی که مردم ISDN را انتخاب میکنند عبارتند از:
این سرویس خدمات دیجیتالی متعددی را ارائه میدهد که از طریق همان سیم مسی کار میکنند.
سیگنالهای دیجیتالی از طریق خطوط تلفن پخش میشوند.
سرعت انتقال داده بالاتری را فراهم میکند.
ISDN دستگاهها (کارت خوان، دستگاه فکس و …) را به هم متصل کرده و به آنها اجازه میدهد از طریق یک خط کار کنند
سریعتر از مودمهای دیگر فعال و راهاندازی میشود.
ISDN با سیستم VoIP سازگار است و با هزینه کمی میتوانید سیستم تلفنی شرکت خود را ارتقا دهید.
سرویس VoIP، سیستم جایگزین ISDN
VoIP (یا پروتکل صوتی از طریق اینترنت) ، سیگنالهای صوتی را میگیرد و آنها را به دادههای دیجیتال تبدیل میکند. این دادهها میتوانند از طریق اینترنت از نقطهای به نقطه دیگر ارسال شوند.
VoIP جای خطوط سنتی تلفن را میگیرد و به کاربران اجازه میدهد تا بدون نیاز به خط تلفن فیزیکی از طریق اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند.
مقایسه سرویس ISDN و VoIP
۱. قابلیت اطمینان: سیستم VoIP در مقایسه با سرویس ISDN قابلیت اطمینان بالاتری دارد، در کمتر از چند ثانیه قابل تنظیم است، امکان از دست دادن تماسها بسیار کم است و میتواند به عنوان یک راهکار ارتباطی اصلی استفاده شود.
۲. نصب آسان: سرویس ISDN برای نصب به مدارهای فیزیکی و خارجی نیاز دارد، اما سرویس VoIP بدون نیاز به منابع خارجی،به آسانی بر روی اینترنت موجود قابل نصب است.
۳. مقیاسپذیری: سرویس VoIP بسیار مقیاسپذیر بوده و تغییرات بدون محدودیت جغرافیایی، بلافاصله اعمال میشود. اما تغییرات سرویس ISDN وابسته به منطقه جغرافیایی بوده و ممکن است اعمال آن چند هفته طول بکشد.
۴. هزینه: هزینه تماس سرویس VoIP تا ۶۰٪ کمتر از تعرفه روشهای سنتی است در حالیکه هزینه ISDN بسیار بالا است.
۵. قابلیت بهروزرسانی: از آنجایی که سرویس VoIP مبتنی بر ابر است، بهروزرسانی آن بسیار آسان بوده و میتوانید در هر زمان آن را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. این در حالی است که سرویس ISDN منسوخ شده است.
واضح است که VoIP در حال تغییر نحوه برقراری ارتباطات تجاری است و به کسبوکارها انعطاف بیشتری نسبت به گذشته داده است. سرویس VoIP با یک سیستم ارتباطی یکپارچه، دسترسی به تلفن سازمانی از طریق تلفن همراه و افزودن داخلی از طریق پنل مدیریت را به آسانی فراهم آورده است. این سرویس همچنین هزینههای ارتباطی سازمانها و هزینه مکالمات را به میزان قابلتوجهی کاهش داده است.
سرویسهای قدیمی مانند ISDN دیگر پاسخگوی نیازهای متعدد کاربران نیستند و نمیتوانند ارتباط یکپارچهای را فراهم کنند. به همین دلیل است که کسبوکارهای بیشتری روز به روز به سیستم VoIP روی میآورند. نکسفون با ارائه سرویس تلفن VoIP خود با نام نکسفون پرو، سیستم ارتباطی یکپارچهای را برای کسبوکارها فراهم آورده است که با مقیاسپذیری بالا و امکانات متعدد، پاسخگوی تمام نیازهای ارتباطی آنها خواهد بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.