(CPaaS)Communications Platform as a Service یک سرویس مبتنی بر ابر است که به شما امکان میدهد با استفاده از APIها قابلیتهای ارتباطی مانند تماس صوتی و پیام کوتاه، کنفرانس ویدیویی و … را به نرمافزار موجود کسبوکار خود اضافه نمایید. در واقع برنامهنویسان میتوانند بدون نیاز به زیرساختهای اضافی و سختافزارهای گرانقیمت، این ویژگیها را در اختیار شما قرار دهند تا شما این موارد را در در لحظه داشته باشید و آنها را در برنامهها و خدمات خود قرار دهید.
علاوه بر ارتباطات، CPaaS قابلیتهای اضافی برنامه مانند تأیید اعتبار، ضبط تماس و رونویسی، ابزار شناسایی تماسگیرنده، تشخیص گفتار و موارد دیگر را فراهم میکند و با توجه به اینکه آن بستر ارتباطی چند کاناله قابلبرنامهریزی بر پایه ابر است توسعهدهندگان را قادر میسازد تا برنامهها و نرمافزارهای موجود را سفارشیسازی و توسعه دهند. در این مقاله قصد داریم تا درباره چگونگی عملکرد CPaaS صحبت نماییم.
تفاوت CPaaS با UCaaS چیست؟
از آنجا که نحوه ارائه ارتباطات تجاری کاملاً متفاوت است، CPaaS مجموعهای از APIهای ارتباطی است که به مشاغل و توسعهدهندگان امکان میدهد ویژگیهایی مانند تلفن و پیامرسانی را در نرمافزار کسبوکار خود ادغام کنند، به زبان سادهتر APIها به شما امکان میدهد دستگاهها و برنامهها را به ابزار ارتباطی تبدیل کنید اما UCaaS به شما یک پلتفرم یک مرحلهای با قابلیتهای متعدد داخلی و دسترسی فوری به تعداد زیادی از ویژگیهای ارتباطی مانند خدمات تلفنی، جلسات ویدئویی، گزارش استفاده و ضبط تماس میدهد.
UCaaS یک مجموعه ارتباطات ابری جامع به سازمانها میدهد، CPaaS آنها را قادر میسازد تا عملکرد جدیدی را در فناوری موجود خود ایجاد کنند. UCaaS و CPaaS هر دو به سازمانها کمک میکنند تا ابزارهای ارتباطی را از طریق ابر ارائه دهند.
Communications Platform as a Service (CPaaS)در درجه اول بر غنیسازی کانالهای ارتباطی مشتری متمرکز است و به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا تمام وسایل ارتباطی مبتنی بر ابر را در برنامههای خود برنامهریزی کنند تا بهترین تجربه موجود را به مشتریان ارائه دهند. در مقابل، UCaaS بستری برای کانالهای داخلی است که ارتباطات را بدون در نظر گرفتن دستگاه یا مکان، به یک تجربه ثابت تبدیل میکند.در مقاله قبلی کامل و دقیقتر در مورد سرویس UCaaS صحبت کردهایم.
در حالت کلی میتوان گفت CPaaS بوم خالی به شما میدهد که میتوانید هر طور که میخواهید رنگ کنید، در حالی که UCaaS یک نقاشی کامل به شما میدهد.
CPaaS چگونه کار میکند؟
یک ارائهدهنده CPaaS ،API یعنی قطعه کد و برنامههایی را ارائه میدهد که شما میتوانید برای افزودن ویژگیها و کانالهای ارتباطی در زمان واقعی به سیستم خود از آن استفاده نمایید. APIها نقش بزرگی در برقراری ارتباطات اثربخش و مؤثر دارند به طوری که 85% از شرکتهای پیشرو، APIها را یک استراتژی کارآمد برای موفقیت و رشد خود بیان میکنند.
ارائه دهندگان CPaaS اپلیکیشن و APIهایی را ارائه میدهند که به وسیله آنها میتوانند امکانات ارتباطی و ویژگیهای لازم را به اکوسیستم خود اضافه نمایند. درواقع این شرکتها ارائهدهنده پلتفرمهای API هستند که به شما اجازه میدهند طیف وسیعی از APIها شامل صوت، پیام کوتاه، پیامرسانی تیمی، فکس و موارد دیگر را داشته و از بین آنها انتخاب کنید.
CPaaS با APIهای ارتباطی کار میکند و Application Programming Interface (API) مجموعهای از توابع است که بهعنوان واسطه بین دو نقطه انتهایی مانند دستگاهها یا برنامههای نرمافزاری عمل میکند. آنها به این نقاط انتهایی اجازه میدهند تا به طور مؤثر با یکدیگر تعامل داشته باشند.
APIها معمولاً به شبکههای Voice over IP (VoIP) وابسته هستند تا بستههای دیتا را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کنند.
API بهعنوان نوعی “مترجم” بین برنامه موجود و یک برنامه دیگر کار میکند که به شما اجازه میدهد عملکردی را که قبلاً نداشتید به دست آورید. هر API شبیه یک بلوک ساختمانی است که هر بلوک یک ویژگی منحصربهفرد دارد و چندین API باید در کنار هم قرار بگیرند و کار کنند تا بتواند مجموعه جدیدی از ویژگیها را به برنامه موجود خود اضافه کنند.
از مزایای استفاده از CPaaS عبارتاند از:
- تماسهای صوتی خروجی
- مسیریابی تماس ورودی
- تماس مبتنی بر WebRTC: شامل گروهی از APIها برای تکمیل بخشهای مختلف یک اپلیکیشن یا ارتباط تحت وب رایگان است که امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی (RTC) را در مرورگرهای وب و برنامههای تلفن همراه با استفاده از API فراهم میکند.
- پیامهای متنی (پیام کوتاه): میتوانید ارتباطات پیامکی را در نرمافزار خود ایجاد کنید تا بتوانید اعلانها، هشدارها و موارد دیگر را از طریق شماره کسبوکار خود ارسال کنید و در صورت نیاز، میتوانید پیامهای دوطرفه را نیز در تنظیمات خود قرار دهید تا مشتریان بتوانند به شما پاسخ دهند. SMS API همچنین به شما امکان میدهد پیامهای متنی گروهی ارسال کنید، گردش کار را بهصورت خودکار انجام دهید و ببینید آیا هر پیام تحویل و باز شده است.
- ترانکینگ SIP درخواستی: ترانکینگ SIP به زیرساخت ارتباطی مبتنی بر IP شما ارتباط میدهد. اگر نیاز شما به ظرفیت مکالمه تغییر کند، ترانکینگ SIP درخواستی انعطافپذیر است و با تغییر نیاز شما افزایش یا کاهش ظرفیت را آسان میکند.
- چندرسانهای و پیامرسانی تصویری
- پیامرسانی در شبکههای اجتماعی (مانند WhatsApp)
- مخفی کردن شماره (پروکسی)
با استفاده از این موارد میتوانید بستری فراهم نمایید که کارمندان با یکدیگر و با یک سیستم و دستگاه موردنظر خود با مشتری ارتباط برقرار کنند. بنابراین برای استفاده از CPaaS، شما به توسعهدهندگانی نیاز دارید که تجربه توسعه برنامههای سفارشی را دارند که از API استفاده میکنند و همچنین به دستگاهها یا نرمافزاری نیاز دارید که نحوه تعامل با نقاط انتهایی API را بداند.