سیستم تلفن ثابت سازمانی یکی از مهمترین نیازهای هر کسبوکاری است که به رشد سازمان و حفظ مشتریان کمک میکند. در گذشته از سیستم تلفن سنتی در کسبوکارها استفاده میشد که علاوه بر هزینههای بالای نصب و سیمکشی و تعرفههای بالای آن، هرگونه تغییر و جابجایی در آن نیازمند هزینه و زمان زیادی بود. امروزه با هزینهای بسیار مقرون بهصرفه میتوانید سیستم تلفن سنتی خود را مدرن کنید. خطوط SIP مبتنی بر اینترنت (ٰVoIP) بوده و کلیه تماسهای سازمانی شما از طریق اینترنت ارسال و دریافت میشوند و کاملا با سیستم ارتباطی سنتی که بر بستر سیمهای مسی صورت میگرفت، متفاوت است.
خطوط تلفن سنتی تنها قادر به انتقال و پردازش دادههای صوتی هستند، در حالیکه با استفاده از خطوط سیپ (SIP) کابلهای شبکه شما میتوانند سیگنالهای چندرسانهای را برای ارتباطات صوتی، پیام متنی، کنفرانس ویدیویی و … حمل کنند. از طرف دیگر، تکنولوژی سیپ ترانک (SIP Trunk) سیستم ارتباطی سازمان شما را مدرن و مقیاسپذیر میسازد و بهراحتی میتوانید با توجه به نیازهای تجاری خود، با روش مقرون بهصرفهای تعداد خطوط تلفن سازمانی را افزایش دهید. یک سیپ ترانک به تنهایی میتواند شامل صدها خط سیپ (SIP) برای افزایش تعداد همزمانی و تماسهای دریافتی باشد. در این مقاله قصد داریم خطوط سیپ (SIP Lines)، سیپ ترانک (SIP Trunk) و تفاوت بین آنها را بیان کنیم.
سیپ ترانک (SIP TRUNK) چیست؟
SIP Trunk یک رسانه ارتباطی است که PBX یا PABX یک شرکت را به وب متصل میکند و مانند نسخه دیجیتالی خط تلفن سنتی کار میکند. همانطور که از نام آن پیداست، یک SIP Trunk مشابه یک تنه درخت است که میتواند شاخههای زیادی داشته باشد که هر انشعاب و شاخه آن یک خط تلفن را نشان میدهد.
یک سیپ ترانک میتواند تعداد زیادی از خطوط SIP را به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، یک شرکت میتواند یک SIP Trunk داشته باشد که برای پشتیبانی بسیاری از تلفنهای رومیزی، سافتفونها و تلفنهای همراه مناسب است. در هر تماس تلفنی از یک خط واحد استفاده میشود که مقدار مشخصی از پهنای باند سازمان (اینترنت سازمانی) را مصرف میکند.
SIP TRUNKING چیست؟
SIP Trunking روشی است که برای فعال کردن تلفنهای سازمانی بر بستر اینترنت و جایگزینی آن با تلفنهای ثابت سنتی به کار میرود. از لحاظ فنی، این روش قابلیت پردازش چندرسانهای را هم در POTS و هم برای شبکههای تلفنی VoIP گسترش میدهد. روش SIP Trunking امکان انتقال و دریافت انواع مختلف داده مانند تماس صوتی، پیام متنی و ویدیویی را برای کسبوکارها فراهم آورده است. SIP Trunk با تلفن SIP متفاوت است. منظور از تلفن SIP وسیلهای مانند تلفن رومیزی یا بلندگو است که میتواند از طریق پروتکل SIP تماس تلفنی برقرار کند.
خطوط SIP چیست؟
یک خط SIP انشعابی از یک سیپ ترانک (SIP Trunk) است که به آن کانال یا جلسه نیز گفته میشود. از خطوط SIP برای تبادل داده بین دو نقطه استفاده میشود. در یک جلسه تماس، یک خط SIP ظرفیت پشتیبانی از یک تماس ورودی یا خروجی را دارد و تعداد زیادی خطوط سیپ (SIP) ممکن است در یک سیپ ترانک تنظیم شده باشند. به عبارت دیگر، کسبوکارها برای مراکز تماس خود با سیستم VoIP به یک سیب ترانک با صدها خطوط سیپ (SIP) نیاز دارند تا بتوانند تمام نیازهای ارتباطی سازمان خود را تامین کنند و به تمامی تماسهای سازمانی پاسخ دهند. تعداد دقیق خطوط سیپ (SIP) موردنیاز هر سازمان به تعداد تماسهای همزمان آن سازمان در هر زمان بستگی دارد.
تفاوت خطوط سیپ (SIP) و سیپ ترانک (SIP TRUNK)
برای درک بهتر تفاوت میان این دو مفهوم، میتوانید SIP Trunk را به عنوان یک آزادراه در نظر بگیرید که چندین خط در آن آزادراه وجود دارد که خطوط SIP را نشان میدهند. وسایل نقلیه در جهتهای مخالف در حال حرکت هستند و بستههای داده را نشان میدهند که از یک نقطه به نقطه دیگر در جریان هستند. یک SIP Trunk سرویس تلفن سازمانی شما را از طریق ارائهدهنده خدمات اینترنت شما به PSTN متصل میکند و یک خط SIP یک تماس در یک SIP Trunk را نشان میدهد.
ظرفیت
سیپ ترانک خطوط زیادی دارد، در حالی که یک تماس دقیقاً یک خط SIP را بهکار میگیرد. این بدان معنی است که شرکتی که در هر زمان تعداد تماسهای ورودی آن 300 تماس باشد، باید به دنبال یک سرویس SIP Trunk باشد که حداقل ۳۰۰ خط SIP را در خود جای دهد.
هزینه
قیمت SIP Trunking و هزینه ماهانه به طور کلی به تعداد خطوط SIP مورد نیاز سازمان شما بستگی دارد و لازم است میانگین تماسهای ورودی و خروجی سازمان را تخمین بزنید. دسترسی به تاریخچه تماسهای ورودی و خروجی میتواند به شما در رسیدن به رقم دقیقتر برای تعداد خطوط موردنیاز کمک کند. اما اگر امکان دسترسی به تاریخچه تماسها را ندارید، میتوانید بر اساس دپارتمان و تعداد کارمندان خود تعداد تقریبی خطوط موردنیاز را بدست آورید. به عنوان مثال، واحد مرکز تماس و فروش هر سازمان قطعا به اندازه تعداد افراد پشت میز به خط تلفن نیاز دارد. به یاد داشته باشید که خطوط SIP را هنگامی که به ۸۵٪ از ظرفیت آن نزدیک شد، افزایش دهید و پهنای باند شبکه خود را بررسی کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، لطفا فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.