یکی از اصطلاحاتی که در صنعت مخابرات احتمالا با آن روبرو شدهاید، شبکه PSTN است. PSTN مخفف عبارت Public Switched Telephone Network بوده و به قدیمیترین راهکار ارتباطی اشاره دارد. همچنین از این راهکار ارتباطی با عنوان “خدمات تلفنی ساده قدیمی” یا POTS نیز یاد میشود. با وجود اینکه امروزه این راهکار قدیمی شده است و تمایل افراد و سازمانها به راهکارهای جایگزین مانند VoIP است، باز هم شناخت شبکه PSTN به منظور درک بهتر راهکارهای ارتباطی لازم است. در این مقاله قصد داریم به معرفی PSTN و مقایسه آن با سیستم VoIP بپردازیم.
PSTN چیست؟
شبکه PSTN مجموعهای از شبکههای جهانی برای ارتباط تلفنی است که زیرساختهایی را برای ارتباطات عمومی فراهم میکند و متشکل از کابلهای فیبر نوری، خطوط تلفن، انتقال مایکروویو، ماهوارههای ارتباطی، انتقال cellular و حتی کابلهای زیر دریا است.
اولین تلفنهای طراحی شده اصلاً ارتباط شبکهای نداشتند و راهکاری با کاربرد خصوصی برای ارتباطات بین دو نفر بودند که با هم سیمکشی شدهاند. به عبارت دیگر ، تماس با بیش از یک مکان غیرممکن بود. کاربرانی که میخواستند با گروهی از افراد صحبت کنند مجبور بودند چندین تلفن مختلف داشته باشند. در دهه 1960، تماسهای صوتی دیجیتالی شدند و راهحلهای سوئیچینگ دستی با سوئیچ الکترونیکی خودکار جایگزین شد.
اگر به خاطر داشته باشید، پیش از گسترش سرویس اینترنت بیسیم، ADSL، اینترنت همراه و …، از مودمهای شبکهDial-up استفاده میکردیم. در واقع این مودمها از خط تلفن PSTN برای اتصال رایانه به اینترنت استفاده میکردند. ارتباطات اینترنتی مودمهای Dial-up تنها قادر بودند تا 56 کیلوبیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند و امکان برقراری تماس همزمان با اتصال به اینترنت وجود نداشت. در آن زمان، این روش اصلی برای دسترسی به اینترنت خانگی بود، اما با معرفی خدمات پهنای باند، این مودمها منسوخ شدند.
در دنیای مدرن، PSTN همچنان به عنوان راهحل اصلی برای ارتباطات صوتی در سراسر جهان باقی مانده است. البته، این تنها راه حل موجود نیست. امروزه حتی امکان اتصال برنامههای دیجیتالی به شبکههای PSTN نیز وجود دارد. به عنوان مثال، کاربران Skype for Business اکنون میتوانند با استفاده از یک افزونه Microsoft، علاوه بر تماس بین کامپیوترها، با تلفنهای ثابت و تلفن همراه نیز تماس بگیرند. در مقابل، راهکار اتصال ابری وجود دارد که به کسبوکارها امکان میدهد تا با استفاده از نرمافزار تماسهای سازمانی خود را بر بستر اینترنت برقرار کنند.
آیا تلفن ثابت منسوخ شده است؟
PSTN یک شبکه فیزیکی در سراسر جهان است اما با توجه به استانداردهای مدرن و پیشرفت تکنولوژی، حذف شدن این سیستم دور از انتظار نیست. این فرآیند از چندین سال پیش آغاز شده است و افراد و کسبوکارهای بیشتری در حال ارتقای سیستم PSTN آنالوگ به سیستم دیجیتال هستند. خطوط تلفن ثابت با سیمکشی مسی و نیازهای گسترده زیرساختی در حال منسوخ شدن هستند و سیستم VoIP، که برای استفاده عمومی در دهه 1990 ساخته شد، به آرامی جایگزین POTS در سراسر جهان میشود.
مقایسه سیستم VoIP و PSTN
با گسترش فناوری بیسیم، پذیرش سیستم VoIP نیز در بین کسبوکارها و سازمانها گسترش یافته است. با بهرهمندی از سرویس اینترنتی پایدار و پرسرعت در اکثر مناطق، شبکههای PSTN در حال منسوخ شدن هستند. البته لازم به ذکر است برای مناطق روستایی که به نسل قدیمی اینترنت مانند 3G نیز مجهز نشدهاند، استفاده از شبکه POTS ضروری است.
از طرف دیگر، سیستم تلفن VoIP مبتنی بر فناوری SIP Trunk به زیرساخت، تجهیزات و سرورهای گرانقیمت نیاز دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد و سازمانها مقرون بهصرفه نباشد. از آنجایی که سیستم VoIP به اینترنت وابسته است، در صورت قطع برق یا اینترنت، دسترسی به تلفن نیز امکانپذیر نخواهد بود. این در حالی است که سیستم سنتی PSTN به برق وابسته نیست و دسترسی به تلفن در صورت بروز مشکل در شبکه تلفن و کابلکشیهای تلفن قطع خواهد شد.
همانطور که گفتیم، دنیا به سمت جایگزینی سیستم تلفن سنتی PSTN با سیستم VoIP پیش میرود. در ادامه به مقایسه برخی از ویژگیهای این دو سیستم میپردازیم:
ویژگی | سیستم VoIP | سیستم PSTN |
---|---|---|
اتصال به شبکه | • اتصال به شبکههای داده موجود بدون نیاز به زیرساخت و شبکههای اختصاصی • عدم نیاز به متخصصین حاضر در سازمان برای راهاندازی و نگهداری | • نیاز به زیرساختها و شبکههای داده اختصاصی • نیاز به حضور متخصصین برای پشتیبانی زیرساخت و راهاندازی |
افزودن داخلی | • افزودن و تخصیص شماره داخلی به تعداد کارمندان بر روی پنل مدیریتی سیستم VoIP • عدم نیاز به افزودن سرشماره و خط تلفن برای هر داخلی | • برای افزودن داخلی در سیستم PSTN، نیاز به افزودن خط تلفن اختصاصی برای هر شماره داخلی است. |
ارتباطات یکپارچه | • یکپارچهسازی ارتباطات سازمانی بر بستر ابر | • عدم پشتیبانی از فناوری ابری و یکپارچهسازی ارتباطات |
دسترسی و امکان جابجایی | • عدم وابستگی به خطوط تلفن • قابلیت دسترسی از طریق پنل تحت وب و اپلیکیشن موبایل • عدم محدودیت جغرافیایی و امکان انتقال خط در صورت جابجایی | • وابستگی به خطوط تلفن • دسترسی از طریق تلفنهای سنتی محدود به مکان • جابجایی خط امکانپذیر نیست. |
هزینههای ارتباطی | • کاهش تعرفه تماس تا ۶۰٪ • تماس رایگان درونشبکهای • عدم نیاز به خرید تجهیزات و سرور | • هزینه تماسها با توجه به مسافت و زمان متفاوت است. • تماس با اپراتورهای دیگر گران است. • تماس درونشبکهای رایگان ندارد. |
امکانات جانبی متعدد | • ارائه امکاناتی نظیر تلفن گویا (IVR)، انتقال تماس (Call forwarding)، کنفرانس صوتی، فکس آنلاین، دریافت تماس همزمان نامحدود، ضبط مکالمات، مسیریابی خودکار، صف تماس و … به صورت رایگان | • عدم پشتیبانی از امکانات ابری و نیاز به صرف هزینه اضافی برای فعالسازی امکاناتی مانند تلفن گویا و انتقال تماس |
نکسفون سرویس تلفن ثابت سازمانی (VoIP) خود را با دو راهکار پرو و پرایم به سازمانها ارائه مینماید. نکسفون پرو مبتنی بر فناوری Hosted PBX بوده و بدون نیاز به تجهیزات و سرور تمامی نیازهای ارتباطی سازمانها را بر بستر ابر برطرف مینماید. این سرویس مناسبترین انتخاب برای کسبوکارهای کوچک و استارتاپهایی است که میخواهند با کمترین هزینه، از تمامی امکانات سرویس VoIP بهرهمند شوند.
از طرف دیگر، نکسفون پرایم مبتنی بر فناوری سیپ ترانک بوده و امکان دریافت تماسهای همزمان نامحدود بر روی یک شماره را فراهم میآورد. این سرویس مناسب کسبوکارهایی است که از پیش به تجهیزات و نیروی متخصص مجهز هستند و به دنبال کاهش هزینهها و بهبود روند پاسخگویی خود هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.