ارتباط همواره یکی از مهمترین و موثرترین عناصر در موفقیت یا شکست هر کسب و کاری است. ممکن است شرکتی به دلیل راههای ارتباطی محدودی که دارد، مشتریان بسیاری را از دست بدهد و یا با استفاده از یک سیستم ارتباطی قوی و مطمئن، بتواند مشتریان جدید جذب کند. اینجا است که نیاز به یک سیستم تلفن ثابت سازمانی احساس میشود.
امروزه تلفن ثابت سازمانی شرکتها از سرویس ویپ (VoIP) برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. سیستم تلفن ویپ (VoIP) تماسها را بر بستر اینترنت برقرار میکند و نیاز به سرور و تجهیزات در سمت مشترک دارد که طبیعتا هزینههای بالایی را هم در بخش خرید و هم نگهداری به سازمانها تحمیل میکند. در حالی که Hosted PBX یک سرویس تلفن اینترنتی تحت شبکه است که میزبانی آن توسط یک سرویسدهنده VoIP انجام میشود و درواقع زیرساخت آن بر بستر ابر است.
در این مقاله، ابتدا به طور خلاصه VoIP و Hosted PBX را به شما معرفی میکنیم و سپس به مقایسه مزایا و ویژگیهای هر کدام میپردازیم.
VoIP چیست؟
سرویس VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است که امکان برقراری تماس تلفنی بر بستر اینترنت را برای کسب و کار شما فراهم میکند. با استفاده از این سرویس تلفن اینترنتی، هزینههای شرکت کاهش مییابد و به خطوط تلفن کمتری نیاز است.
در سرویس VoIP، تکنولوژی دیجیتال جایگزین سیگنالهای آنالوگ سنتی شده است. استفاده از سیستم VoIP به شما این امکان را میدهد تا تماسهای صوتی را ضبط کنید و همچنین با استفاده از صف انتظار، هیچ تماسی را از دست ندهید و به ترتیب به مشتریان پشت خط پاسخ دهید.
با استفاده از بستر شبکه برای تماسها، نیازی به کابلکشی وجود ندارد. کاربران با استفاده از بستر اینترنت به راحتی میتوانند با هر نقطهای از جهان تماس تلفنی برقرار کنند و همچنین کنفرانسهای صوتی و تصویری نیز برقرار کنند.
Hosted PBX چیست؟
Hosted PBX یک سیستم ارتباطی بر مبنای ابر (Cloud) است. با استفاده از این سیستم، بدون نیاز به تجهیزات گرانقیمت و صرف وقت و هزینه زیاد برای نگهداری از آن میتوانید از سرویس تلفن ثابت سازمانی تحت شبکه برخوردار شوید. به عبارت دیگر شرکتهای ارائهدهنده این سرویس مسئولیت نگهداری از امکانات موردنیاز برای این شبکه ارتباطی را بر عهده دارند.
این سرویس یکی از بهترین انتخابها برای شرکتهای کوچک و متوسط است. زیرا با هزینه کم میتوانند به تعداد موردنیاز خود شماره داخلی اضافه کنند و یا کم کنند. مالکیت این خط تلفن دائمی است و در صورت جابجایی به راحتی امکان استفاده از همان خط در هر نقطه جغرافیایی وجود دارد. Hosted PBX یکی از بهترین راهکارها برای کاربرانی است که قصد دارند به صورت دورکاری با شرکتی همکاری کنند. این سرویس تلفن اینترنتی با پشتیبانی از پنل وب و اپلیکیشن موبایل به کاربران این امکان را میدهد تا بتوانند در هر نقطهای با تلفن سازمانی خود در تماس باشند.
تفاوت بین سرویس Hosted PBX و VoIP
ماهیت این دو سرویس شبیه به هم است. در واقع hosted PBX یک سرویس تلفنی بر پایه VoIP است و برای کسب و کارها طراحی شده است. ولی در سرویس hosted PBXسازمان سرور خود را از میزبانی خارج از سازمان خود تهیه میکنند و در نتیجه هزینه سرور و نگهداری از آن حذف میشود. به عبارت دیگر هزینههایی از جمله تهیه و نگهداری سرور، پشتیبانی، برق، UPS، محافظت در برابر حملههای سایبری و غیره را شامل نمیشود.
به طور خلاصه Hosted PBX یک سیستم تماس ابری است، در حالیکه VoIP در واقع یک روش برای برقراری تماس است. در واقع میتوان گفت تمام سرویسهای hosted PBX به نوعی سرویس تلفن اینترنتی VoIP هستند، اما عکس آن صادق نیست. به عبارت دیگر، سرویسهای VoIP دیگری نیز برای کاربران طراحی شده است و تمامی سیستمهای VoIP را نمیتوان یک hosted PBX دانست. همچنین در سرویس ویپ (VoIP) تنظیمات و کانفیگ سرویس بر عهده خود شرکت است اما اگر از روش Hosted PBX استفاده کنید نیازی به تنظیمات و دستگاه فیزیکی مرتبط با مرکز تلفنی در شبکه ندارید و تنها به یکی از دیوایسها نظیر آیپیفون، پنل وب و یا اپلیکیشن موبایل و یک اینترنت پرسرعت نیاز دارید. Hosted PBX برای شرکتهای کوچک و استارتاپی انتخاب مناسبی است. زیرا هزینه کمی دارد. اما اگر شرکت بزرگی دارید که یک نیروی فنی در آن حضور دارد، بهتر است از سرویس ویپ (VoIP) استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر سیستم داشته باشید.
شرکت داده پردازی رسپینا به عنوان اولین اپراتور ارائه دهنده سرویس تلفن ثابت سازمانی محصول جدید خود به نام نکسفون را به بازار عرضه کرده است. نکسفون دو راهکار پرو (سرویس Hosted PBX) و پرایم (سرویس ویپ معمول) را برای سازمانها ارائه نموده است تا کلیه نیازهای کسبوکارهای مختلف را پوشش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهکار نکسفون پرو میتوانید به صفحه آن در وبسایت نکسفون مراجعه کنید.