Hosted PBX مرکز تلفن تحت شبکه است که میزبانی آن توسط یک سرویسدهنده VoIP صورت میگیرد. از آنجا که این راهحل مبتنی بر تکنولوژی Cloud (ابر) است، دسترسی به این مرکز تلفن، نیازمند اتصال به اینترنت است ولی در مقابل به هیچگونه سختافزار و نرمافزاری نیاز ندارد. برخلاف PBX سنتی که نیازمند سرمایهگذاری گسترده و نگهداری و آموزش مداوم است، تمام مسئولیت نگهداری از این سرویس به عهدهی ارائهدهنده سرویس PBX Hosted است. در نتیجه مشترک هیچگونه هزینهای برای خرید و نگهداری از تجهیزات نمیپردازد. همچنین این سرویس به دلیل ماهیت آن به سرعت راهاندازی و مستقر میشود. به همین دلایل، سیستمهای PBX Hosted بهطور فزایندهای در حال تبدیل شدن به سرویس تلفن محبوب برای شرکتهای کوچک و متوسط هستند.
در عکس زیر مشاهده میکنید که این مرکز تلفن PBX Hosted چگونه کار میکند.
در تلفن سازمانی سنتی، سیستم تلفن دفتر به یک خط تلفن متصل میشد که به آن PSTN میگویند و این خط تلفن مبتنی بر سیمکشی مسی در داخل و اطراف ساختمانها است و از سیمهای سخت مسی برای ارسال دادههای ارتباطی استفاده میکردند. Hosted PBX سیمهای سخت مسی را تبدیل به امواج اینترنت کرد و از اینترنت برای ارسال دادهها استفاده میکند که این کار باعث شد که از ساخت و توسعهی زیرساختهای پرهزینهی گذشته اجتناب صورت گیرد و نیاز به خرید سرور و راهاندازی دیتاسنتر در محل شرکتها نباشد. مرکز تلفن Hosted PBX روی سرورهای ابری ارائهدهنده سرویس VoIP نگهداری میشود و تنها یک پلتفرم مبتنی بر وب به مشترک ارائه میشود. کسبوکارها میتوانند تغییرات در ویژگیها، بهروزرسانی، افزودن داخلی، کنسل کردن خدمات موجود و غیره را از طریق این پلتفرم انجام دهند. تنها کاری که باید انجام شود این است که نام کاربری و رمز عبور را به روی پلتفرم وب وارد کند و بهوسیله داشبوردی که در اختیار او گذاشته شده است، تغییرات موردنظر سازمان را ذخیره نماید.
مزیت دیگر Hosted PBX این است که کاربران میتوانند به تماسهای تلفنی از هرجایی دسترسی داشته باشند. Hosted PBX امکان اتصال خط تلفن را به تلفن همراه، یا لپتاپ را ممکن میسازد. تا زمانی که نرمافزار مناسب روی سیستمعامل نصب است، این کار بهسادگی قطع کردن و بهروزرسانی برخی تنظیمات ساده است. انعطافپذیری در خدمات ارتباطی دلیل دیگری است که چرا Hosted PBX بهسرعت در حال رشد است.
برای تصمیمگیری درست برای انتخاب سرویس VoIP در محل کسبوکار مهم است که تفاوت PBX سنتی و Hosted PBX را بدانیم، هردوی آنها مزایا و معایب خود را دارند، اما تفاوت عمده فنی در چگونگی ارسال دادههای ارتباطی نهفته است.
همانطور که پیشتر به این موضوع اشاره شد در PBX سنتی نیاز به استقرار تجهیزات پیچیده است. اما در Hosted PBX به هیچ تجهیزاتی حتی تلفن تحت شبکه هم (IP Phone) نیز نیاز نیست. با راهاندازی PBX سنتی در محل شرکت توسعهی آن سخت و پرهزینه است به همین دلیل Hosted PBX برای کسبوکارهایی که در مرحله رشد هستند (مانند استارتاپها) تنها گزینه موجود است. علاوه بر این، کسبوکارهایی که تعدادی کارمند دورکار دارند یا فضای دفتر سنتی ندارند، بهراحتی از طریق اپلیکیشنهایی که ارائهدهنده سرویس به آنها ارائه میدهد میتوانند با استفاده از Hosted PBX از مزایای سرویس تلفن سازمانی کامل بهرهمند گردند.
یکی از چالشهای عمده یک PBX سنتی نگهداری از یک سیستم پیچیده است. این بدان معنی است که یک شرکت ممکن است حقوق سالانه را صرف فردی کند که کل وظیفه آن این است که بهطور مداوم در حال رصد سرویس تلفن، انجام تغییرات و بهروزرسانی آن است.
زمانی که این دو سرویس تلفن با یکدیگر مقایسه میشوند، متوجه خواهیم شد که Hosted PBX مزایای بسیار بیشتری نسبت به آنچه مردم از PBX سنتی انتظار دارند، دارد. در پایین، تنها به چند مورد از مزایای سوییچ کردن به Hosted PBX در مقایسه با یک PBX سنتی نوشته شده است:
- عدم نیاز به سرمایهگذاری و تخصیص بودجه برای راهاندازی
- کاهش هزینههای نگهداری
- توانایی دسترسی به تماسهای تلفنی با دیوایسهای مختلف
- پشتیبانی از کارمندان دورکار
- مقیاسپذیر (با رشد کسبوکار رشد میکند)
- پشتیبانی از ظرفیت تماس بسیار بالا
- توانایی افزودن ویژگیها و خدمات موردنیاز
- یکپارچهسازی روشهای ارتباطی (فکس، چت و …)
برای راهاندازی Hosted PBX ابتدا باید یک ارائهدهنده خدمات VoIP و یک سرویس اینترنتی قابلاعتماد و پایدار انتخاب نمایید. این دو فاکتور کنار یکدیگر میتوانند سرویس تلفنی باشند که PBX سنتی هرگز قادر به ارائه آن نیست.
شرکت رسپینا بهعنوان بزرگترین ارائهدهنده سرویس اینترنت اختصاصی به شرکتها و سازمانها، مرکز تلفن مبتنی برHosted PBX را بام نکسفون پرو به شرکتها و سازمانها ارائه میدهد. نکسفون پرو سرویس تلفن سازمانی (VoIP) مبتنی بر سرورهای ابری رسپینا است و مجموعهای از ابزارهای ارتباطی یکپارچه برای تجربهی نوین کار گروهی، بهرهوری کارمندان، افزایش خدمات و پشتیبانی در جهت بهبود مشتری را به کسبوکارها ارائه میدهد.
برای ایجاد تحول در سرویس تلفن ثابت سازمانی خود این فرم را تکمیل نموده تا همکاران واحد سرویس تلفن سازمانی رسپینا (نکسفون) با شما تماس گیرند و درباره خرید این سرویس اطلاعات موردنظر را در اختیارتان قرار دهند.