راهنمای انتخاب و خرید سرویس VoIP برای سازمان‌ها

راهنمای خرید سرویسVoIP

امروزه یکی از مهم‌ترین نیازهای هر کسب‌وکار را می‌توان توسعه و بهبود مرکز تماس تلفنی آن دانست. مرکز تماس یا Call Center یک نیاز اساسی برای ارتباط با مشتریان است و اگر کسب‌وکاری بازاریابی تلفنی و یا فروش تلفنی داشته باشد و یا خدماتی که ارائه می‌دهد به گونه‌ای باشد که نیاز به ارائه خدمات پس از فروش داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر سرویس تلفن سازمانی خود را ارتقا دهد.

در این نوشته سعی کردیم بهترین سرویس تلفن ثابت سازمانی را معرفی کرده و نکاتی که کسب‌وکارها قبل از خرید سرویس VoIP باید در نظر بگیرند را عنوان کنیم. هدف مقاله این است که با ارائه‌ی مفیدترین اطلاعات موجود درباره‌ی سیستم‌های تلفن سازمانی به صرفه‌جویی در زمان و سرمایه کسب‌وکارها کمک نماییم.

فناوری VoIP می‌تواند بهترین راهکار برای حل مشکلات مرکز تماس در سازمان‌ها باشد. VoIP (Voice over internet protocol) به معنای انتقال هم‌زمان مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا است. به عبارت دیگر، این امکان را فراهم می‌کند که از ارتباط اینترنتی برای برقراری تماس‌های تلفنی استفاده شود. کیفیت مکالمات بر بستر VoIP ارتباط مستقیمی با عملکرد شبکه و سرویس اینترنت دارد. به‌طوری‌که هرگونه تأخیر در تبادلات سطح شبکه، موجب افت کیفیت تماس‌های تلفنی می‌شود. برای داشتن تماس‌های تلفنی با کیفیت، کیفیت سرویس اینترنت بسیار مهم است.

پهنای باند اختصاصی رسپینا

اولین انتخاب سرویس تلفن سازمانی برای سازمان‌ها در هر صنعت و هر اندازه‌ای، سرویس VoIP است. مهم‌ترین دلیل انتخاب و خرید سرویس VoIP مقرون‌به‌صرفه بودن این سرویس نسبت به دیگر سرویس‌های تلفن است. در صورتی که سازمان، مشتری، دفاتر و یا اعضایی در سراسر ایران داشته باشد، می‌تواند با بهره‌گیری از سرویس VoIP صرفه‌جویی زیادی در هزینه سرویس خود داشته باشد. چرا که این سرویس به آسانی از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت در دسترس است. از طرف دیگر هزینه‌های راه‌اندازی VoIP به‌طورکلی ارزان‌تر از دیگر سرویس‌های تلفنی است.

انتخاب ارائه‌دهنده‌ی VoIP بسیار مهم است. صنعت VoIP بزرگ و به‌سرعت در حال رشد است و تعجبی ندارد که بسیاری از شرکت‌ها در انتخاب ارائه‌دهنده VoIP دچار سردرگمی شوند. برای حل این مشکل با ادامه این مقاله همراه باشید.

 

گام اول: بررسی نمایید که چه نوع خدماتی از VoIP می‌خواهید.

راهکارهای سرویس VoIP به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ سرویس سیپ ترانک و سرویس Hosted PBX که هر کسب‌وکاری با توجه به نیازهای ارتباطی خود می‌تواند یکی از این سرویس‌ها را انتخاب نمایید. سرویس سیپ ترانک امکان ارسال و دریافت تماسهای همزمان در یک شبکه داخلی به خارج از آن را ممکن میسازد. سرویس Hosted PBX به ارائه‌ی سرویس مرکز تلفن تحت شبکه یا IP PBX گفته میشود که میزبانی مرکز تلفن، توسط ارائه‌دهنده سرویس انجام می‌شود. به این ترتیب تمام مسئولیت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نگهداری بر عهده‌ی ارائه‌دهنده‌ی سرویس VoIP است و برخلاف سیپ ترانک نیازمند سرمایه‌گذاری کلان برای خرید تجهیزات و نگهداری نیست.

 

گام دوم: نیازهای ارتباطی سازمان خود را مشخص کنید.

ویژگی‌هایی که کسب‌وکار به آن نیاز دارد و بودجه‌ای که سازمان می‌تواند به VoIP اختصاص دهد را در نظر بگیرید، با توجه به نیاز و بودجه طرح‌های مختلف هر ارائه‌دهنده را مقایسه کنید. برای مثال تعداد داخلی و همزمانی مورد نیاز را به دقت بسنجید، نیازهای ارتباطی سازمان مانند فکس اینترنتی و تحت وب، چت درون سازمانی، امکان تهیه‌ی گزارش، امکان اتصال به CRM و امکانات و ویژگی‌های متعدد دیگری که ممکن است در قیمت تفاوت ایجاد کنند را نیاز دارید یا خیر.

تلفن ثابت سازمانی نکسفون

گام سوم: نظرات مشتریان ارائه‌دهندگان را بررسی کنید.

زمانی که طرح دلخواه VoIP را پیدا کردید نظرات مشتریان فعلی را مطالعه کنید و به انتقادات مشتریان درباره‌ی قابلیت اعتماد خدمات و کیفیت صدا در تماس‌ها توجه کنید. برای مثال می‌توانید به وب‌سایت ارائه‌دهنده سرویس VoIP مراجعه کرده و لیست مشتریان آن‌ها را مشاهده کنید و با آن مشتریان تماس بگیرید و درباره کیفیت سرویس دریافتی از آن‌ها بپرسید. همچنین مشتریان معتبر یک ارائه‌دهنده خدمات ویپ می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالا سرویس آن ارائه‌دهنده باشد.

گام چهارم: قرارداد سرویس را بادقت مطالعه نمایید.

اگر طرح‌، قیمت، ویژگی‌ها و نظرات مشتریان برای شما راضی‌کننده است، به وب‌سایت ارائه‌دهنده سرویس مراجعه کنید و شرایط را به‌دقت مطالعه کنید و در صورت لزوم با آن شرکت تماس بگیرید. سؤالات زیر را بررسی کنید تا چگونه کارکرد VoIP در سازمان خود را درک کنید.

  • سیستم VoIP  چگونه کار می‌کند؟

 دو نوع سرویس VoIP وجود دارد: SIP Trunk و Hosted PBX، هر راهکار ویژگی‌های مختلفی دارند که بسته به ویژگی‌های موردنیاز و بودجه انتخاب هر کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید برنامه‌های مختلف را مقایسه کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای نیازهای شما مناسب‌تر است، اما به دلیل فناوری نوین Hosted PBX و کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها، ما استفاده از راهکار Hosted PBX را پیشنهاد می‌کنیم

 

  • آیا حضور یک متخصص VoIP در محل سازمان لازم است؟

اگر راهکار سیپ ترانک انتخاب شما است؛ بله. حتماً نیاز است که یک متخصص VoIP برای راه‌اندازی، نصب و حفظ سرویس در محل شرکت حضورداشته باشد. اگر از Hosted PBX استفاده می‌کنید نیاز به حضور متخصص VoIP نیست و مسئولیت راه‌اندازی، نصب و حفظ سرویس بر عهده‎‌ی ارائه‌دهنده است.

  • چه نوع تجهیزاتی نیاز داریم؟

 پهنای باند اختصاصی(اینترنت سازمانی) از نیازهای ضروری برای بهره‌مندی از سرویس VoIP باکیفیت است، چرا که انتقال تماس‌ها بر بستر اینترنت، به سرعت آپلود و دانلود بالا نیاز دارد. سرویس پهنای باند اختصاصی بدون محدودیت در سرعت و حجم به صورت متقارن قابل ارائه است و سرعت آپلود و دانلود برابری را ارائه می‌نماید. شرکت‌هایی که از سیپ ترانک استفاده می‌کنند علاوه بر IP Phone برای هر داخلی نیاز به سرور و سخت‌افزارهای پیچیده نیز دارد. اما به دلیل اینکه سرورهای Hosted PBX بر بستر ابر توسط ارائه‌دهنده‌ی VoIP میزبانی می‌شود نیاز به خرید هیچ‌گونه سخت‌افزار و سرور نیست. حتی نیاز به خرید IP Phones هم نیست. سرویس Hosted PBX روی تلفن همراه (اپلیکیشن) و سیستم کامپیوتر (پنل تحت وب) قابل‌استفاده و بهره‌گیری است.

شرکت رسپینا با در نظر گرفتن نیاز هر نوع کسب‌وکار، سرویس VoIP خود را با نام نکسفون در قالب تو راهکار نکسفون پرو و نکسفون پرایم به بازار عرضه نموده است. نکسفون پرو مبتنی بر فن‌آوری Hosted PBX طراحی شده است و تنها سرویس تلفن ابری در ایران است. نکسفون پرایم مبتنی بر فن‌آوری SIP Trunk طراحی شده است.

برای اطلاع از طرح و قیمت هر سرویس این فرم را تکمیل نمایید.خرید سرویس VoIP

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *