انواع سرویس‌های تلفن ثابت ویژه سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها

انواع سرویس‌های تلفن ثابت ویژه سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها

در دهه‌های اخیر، سیستم‌های تلفنی تجاری متنوع و پیچیده‌ای به بازار عرضه‌شده‌اند. در همین زمان سیستم‌های چندخطی سنتی به تلفن‌های دیجیتالی تبدیل شده است‌ و خدمات VoIP به سرعت در حال گسترش است. اما انتخاب مناسب‌ترین سیستم تلفن ثابت برای یک کسب‌وکار، کاری دشوار، وقت‌گیر و پیچیده است. در همین راستا در این مقاله سعی کردیم انواع سرویس‌های تلفن ثابت سازمانی را تشریح دهیم تا کسب‌وکارها بتوانند بهترین انتخاب خود را با توجه به شرایط و نیازشان در این حوزه داشته باشد.
قبل از پرداختن به اینم موضوع لازم است ابتدا با دو کلید واژه مهم در حوزه‌ی ارتباطات سازمانی آشنا شوید.


PBX


 PBX، مخفف Private Branch Exchange، دستگاهی است که مختص سیستم تجاری ارتباطات سازمانی طراحی شده است و تمامی تماس‌ها را هدایت می‌کند و سوئیچینگ بخش‌های مختلف درون سازمان‌ها را ممکن می‌سازد. PBX یک شبکه تلفن متمرکز است که افراد را در یک سازمان به یکدیگر متصل می‌کند و به سازمان اجازه می‌دهد تا بیش از یک تماس تلفنی را ارسال و دریافت کند. در این مقاله به‌طور تفصیلی به شرح PBX می‌پردازیم.


IP-PBX


ترکیب فناوری VoIP در دستگاه‌های PBX نسل جدید این دستگاه‌ها را به وجود آورده است که به آن IP-PBX می‌گویند. سرویس IP PBX بر اساس IP کار می‌کند؛ یعنی تمامی امکانات و اطلاعات بر مبنای IP است که می‌تواند دایره‌ی بزرگ‌تری از خدمات و ابزارها را ارائه دهد. IP PBX به معنی انتقال صدا در بستر IP است. به این ترتیب تعداد محدودی خط تلفن PSTN میان تعداد نامحدودی کاربر توزیع می‌شود.


می‌توان گفت IP PBX همان PBX است؛ با این تفاوت که IP PBX یک نرم‌افزار است که روی یک سیستم نصب می‌شود و به‌جای استفاده از خطوط آنالوگ از بستر شبکه برای برقراری تماس بین کارکنان استفاده می‌کند. مرکز تلفن مبتنی بر PBX به ازای هر داخلی از داخل سانترال یک سیم بلند تا دستگاه تلفن آنالوگ روی میز کشیده می‌شود. درحالی‌که در مرکز تلفن مبتنی بر IP-PBX کابل‌کشی چندانی وجود ندارند و تلفن‌ها به پورت شبکه متصل می‌شوند.
با توجه به تکنولوژی‌ PBX و IP-PBX دو سرویس تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) و Hosted- PBX به بازار مخابرات و ارتباطات ارائه شد.

تلفن ثابت سازمانی نکسفون

انواع سرویس‌ تلفن ثابت

تلفن‌های سنتی


هر خط تلفن قابلیت اتصال یک تماس تلفنی را دارد و اگر سازمان چندین تماس تلفنی را در یک‌زمان دریافت نماید، این تماس‌ها از دست خواهند رفت. این اتفاق می‌تواند مشترکین سازمان را ناراضی نماید. این نوع سرویس به دلیل عدم انعطاف در جهت ارتقا و گسترش به‌طورکلی مناسب شرکت‌ها و سازمان‌ها نیست.

سیپ ترانک (SIP Trunk)


سیپ (SIP) مخفف Session Initiation Protocol بوده و به‌طور ساده یک پروتکل جهت برقراری مکالمه بر روی بستر شبکه است. ترانک به ارتباطی گفته می‌شود که تعداد بیشتر از یک مکالمه از طریق آن برقرار می‌شود. سیپ ترانک (SIP Trunk) امکان ارسال و دریافت تماس‌های هم‌زمان در یک شبکه داخلی به خارج از آن را، از طریق اینترنت ممکن می‌سازد.
مرکز تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) مزایای زیاد دارد که شامل موارد زیر است:

  •  عدم محدودیت در دریافت تماس‌های همزمان (بستگی به تعداد کانال سرویس دارد، در واگذاری کانال محدودیتی وجود ندارد)
  •    عدم وجود محدودیت جغرافیایی برای دریافت سرویس (در صورت جابجایی محل شرکت نیاز به تغییر شماره تلفن نیست و شرکت مالک دائمی خط تلفن است.)
  •  مقیاس‌پذیری (در صورت نیاز به کانال بیشتر، شرکت ارائه‌دهنده این سرویس، بدون محدودیت و در اسرع وقت نیاز شما را مرتفع می‌سازد.)
  •    افزایش پایداری و کیفیت مرکز تلفن (در خطوط تلفن سنتی با افزایش طول مسیر سیم احتمال قطعی سیم و افت کیفیت صدا وجود داشت. در مرکز تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) از خطوط اینترنتی برای برقراری ارتباطات استفاده می‌شود.)
  •    تعرفه‌های مکالماتی ارزان‌تر

اما راه‌اندازی و نگهداری مرکز تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) در سازمان و یا شرکت، علاوه بر نیاز به حضور کارمندان فنی خبره جهت مدیریت سیستم‌ها و حل مشکلات، نیاز به خرید تجهیزات و سخت‌افزارهای پیچیده دارد. به همین دلیل مرکز تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) می‌توانند برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مقرون‌به‌صرفه نباشد. در همین راستا برای استفاده از ویژگی‌های منحصر بفرد IP-PBX اما با هزینه‌ی کمتر، سرویس Hosted PBX در راستای مرتفع کردن نیازهای ارتباطی کسب‌وکارها ارائه شد.

Hosted-PBX


 Hosted PBX به ارائه‌ی سرویس مرکز تلفن تحت شبکه یا IP PBX گفته می‌شود که میزبانی مرکز تلفن توسط ارائه‌دهنده سرویس انجام می‌شود. به این ترتیب که تمام مسئولیت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نگهداری بر عهده‌ی ارائه‌دهنده‌ی سرویس است. برخلاف سیپ ترانک (SIP Trunk) که نیازمند سرمایه‌گذاری کلان برای خرید تجهیزات، نگهداری و آموزش مداوم است، این سرویس بدون نیاز به هیچ سخت‌افزار و یا نرم‌افزاری هزینه‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد و مشترک از ارائه‌دهنده‌ی سرویس، مرکز تلفن مجازی با ظرفیت موردنیازش را دریافت میکند و به ازای آن به‌صورت ماهیانه، سالیانه و یا هر مدل توافقی دیگر، هزینه را پرداخت می‌نماید.
مرکز تلفن Hosted PBX علاوه بر اینکه تمام مزیت‌های مرکز تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) را دارد، ویژگی‌های مدیریتی و کاربری منحصربه‌فردی ارائه می‌نماید؛ که بسته به این که از کدام ارائه دهنده این سرویس را دریافت می‌کنید، متفاوت است.

برخی از ویژگی‌های مرکز تلفن Hosted-PBX

•    دریافت و ارسال فکس بدون نیاز به دستگاه فکس
•    دریافت و پخش پیغام صوتی
•    کنفرانس صوتی
•    چت درون سازمانی
•    ایجاد گروه‌های تماس
•    امکان انتقال و اشتراک‌گذاری فایل در درون سازمان
•    تعریف هفته‌ی کاری و روزهای خاص
•    تهیه‌ی انواع گزارش درخواستی

 مهم‌ترین مزیت این سرویس تلفن ثابت دسترسی به آن است. سطح دسترسی مرکز تلفن Hosted-PBX بسیار گسترده و قابل توجه است. مدیران و کارمندان یک سازمان، علاوه براینکه می‌توانند با استفاده از IP-PHONE از ویژگی‌های این سرویس بهره ببرند، از طریق پنل تحت وب و اپلیکیشن نیز امکان بهره‌برداری و استفاده از این سرویس را دارند و این سطح از دسترسی موجب مدیریت بهتر و افزایش کارایی مشترکین از راه دور می‌شود.


شرکت رسپینا با بررسی نیازهای ارتباطی شرکت‌ها و سازمان‌ها سرویس تلفن ثابت سازمان خود را با نام تجاری نکسفون معرفی کرده است. نکسفون با ارائه‌ی دو راهکار نکسفون پرو (مبتنی بر Hosted-PBX) و نکسفون پرایم (مبتنی بر SIP Trunk) نیازهای ارتباطی انواع کسب‌وکارها را پوشش داده است.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *